Musim
cuti sekolah telah bermula. Biasanya dalam musim-musin cuti sekolah begini,
ramai kalangan ibubapa mengambil kesempatan untuk mengadakan majlis-majlis
pertunangan , majlis pernikahan atau pun majlis perkahwinan untuk anak-anak
mereka. Semasa aku mengikuti kelas IUD
di UM kira-kira 6 tahun yang lepas, aku telah menyiapkan satu tugasan yang
bertajuk Pertunangan Dalam Islam.
Jadi aku nak kongsi bersama, mudah-mudahan ada manafaatnya. Kepada sesiapa yang
ingin mencedoknya, silakanlah.
Segala
puji bagi Allah SWT Tuhan sekalian alam, selawat dan salam buat Nabi junjungan,
serta para ahli keluarganya dan para sahabatnya, juga seluruh umatnya yang
mengikut hidayah petunjuk dan perjuangan baginda SAW.
PENGENALAN
Allah
SWT menjadikan manusia dengan fitrahnya yang ingin hidup berpasang-pasangan,
berkasih sayang, bahagia dan dapat memenuhi tuntutan syahwatnya melalui cara
yang halal. Fitrah tersebut dapat dilaksanakan melalui ikatan perkahwinan yang
sah.
Perkahwinan
adalah salah satu sunnatullah yang umum berlaku pada semua makhluk Tuhan, baik
pada manusia, haiwan mahupun tumbuh-tumbuhan.
Dalam
suatu hadis diterangkan bahawa seorang sahabat Rasulullah saw iaitu Anas r.a. telah
berkata bahawa Nabi saw telah bersabda yang bermaksud “bahawa perkahwinan adalah sunnahku, sesiapa yang benci sunnahku, maka
dia bukan dari golonganku”.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Maha Suci
Tuhan yang telah menjadikan segala sesuatu berpasang-pasangan, baik
tumbuh-tumbuhan maupun diri mereka sendiri dan lain-lain yang tidak mereka
ketahui” [Yaasin: ayat 36]
“Wahai
manusia, Kami telah jadikan kamu sekalian dari laki-laki dan perempuan” [al-Hujarat: ayat 13]
”Dan segala
sesuatu Kami jadikan berjodoh-jodohan, agar kamu sekalian mau berfikir” [Adz-dzariat: ayat 49]
Tuhan tidak mahu menjadikan manusia itu saperti makhluk
lainnya, yang hidup bebas mengikut nalurinya dan berhubungan antara lelaki dan
wanita tanpa batasan saperti haiwan yang tiada akal fikiran. Demi menjaga
kehormatan dan kemuliaan martabat manusia, Allah swt telah mengadakan hukum
yang sesuai dengan martabat marnusia sehingga hubungan antara lelaki dan
perempuan diatur secara terhormat dan berdasarkan saling ridha meridhai dengan
upacara perkahwinan (ijab dan qabul) yang menghalalkan hubungan diantara lelaki
dan perempuan.
Pertemuan di antara dua insan berlainan jantina dalam
suatu ikatan suci perkahwinan ini adalah permulaan kepada suatu proses membina
keluarga bahagia, harmoni yang diwarnai oleh Mawaddah dan Rahmah. Keluarga
bahagia ini bakal melahirkan zuriat yang baik dan membentuk bersama zuriat lain,
masyarakat dan ummah terbaik pula. Maka permulaan pertama proses ini dinamakan peminangan
atau pertunangan .
Meminang bermaksud
seseorang lelaki menyatakan keinginannya untuk berkahwin kepada wanita yang
ingin dikahwininya[1], dengan cara-cara yang sudah umum berlaku di
tengah-tengah masyarakat. Pertunangan biasanya diadakan mengikut adat resam
dalam sesebuah masyarakat dimana ia dianggap sebagai langkah permulaan kepada
perkahwinan.
Adat pertunangan ini boleh diikuti selagi tidak
bercanggah dengan syariat Islam, selaras dengan Hadis yang diriwayatkan oleh
Imam Ahmad bahawa Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud ” Sesuatu perkara atau perbuatan yang
dianggap sebagai baik oleh masyarakat Islam adalah baik disisi Allah swt”.
PEREMPUAN
YANG BOLEH DIPINANG
Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Dan tidak
ada dosa ke atas kamu meminang wanita (yang kematian suami dan masih dalam
iddah) dengan cara sindiran, atau kamu menyembunyikan (keinginan terhadap
wanita itu) dalam hatimu. Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut
mereka. Dalam pada itu janganlah kamu mengadakan perjanjian perkahwinan dengan
mereka secara rahsia, kecuali sekadar mengucapkan (kepada mereka) perkataan
yang makruf (sindiran yang baik). Dan janganlah kamu berazam untuk bernikah
sebelum habis iddahnya. Dan ketahuilah bahawasanya Allah swt mengetahui apa
yang ada dalam hatimu; maka takutlah kepada-Nya dan ketahuilah bahawa Allah swt
Maha Pengampun Lagi Maha Penyantun”[2] [Al-Baqarah : ayat 235]
Muhammad Ali Ash-Shabuni dalam Tafsir Ayat Ahkam [3],
menjelaskan bahawa ayat di atas mengandungi hukum pinangan terhadap perempuan
itu ada tiga macam iaitu:
i.
Peminangan Secara Terang atau Sindiran
Perempuan-perempuan yang boleh
dipinang dengan terang-terangan dan dengan sindiran iaitu perempuan yang masih
bujang (belum pernah berkahwin) dan perempuan yang pernah berkahwin tetapi
bukan dalam masa iddah (tempoh iddah telah tamat). Ini disebabkan kalau perempuan tersebut boleh
dikahwini, sudah pasti boleh dipinang terkecuali perempuan yang sedang dalam
proses pinangan orang lain.
Meminang secara terang-terangan
(tasrih) bermaksud menggunakan lafaz yang hanya mempunyai satu tafsiran sahaja
iaitu keinginannya untuk berkahwin, saperti contohnya ”aku ingin mengahwini kamu” atau ”selepas
habis iddah, aku akan mengahwinimu”.
Manakala meminang secara
sindiran (ta’rid) iaitu lafaz yang boleh ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran,
sama ada sebagai keinginan untuk berkahwin atau sebaliknya saperti contoh ”awakni cantiklah” atau ”ramai orang sukakan awak” atau
seumpamanya.[4]
ii.
Peminangan Secara Sindiran Sahaja
Perempuan yang boleh dipinang
secara sindiran, tidak boleh dengan secara terang-terangan, iaitu perempuan
yang kematian suami tetapi masih dalam iddah saperti yang diisyaratkan
al-Qur’an : ”Dan tidak ada dosa atas kamu
meminang perempuan itu dengan sindiran”. Ini termasuk perempuan yang
ditalak bain (talak tiga)
iii.
Peminangan Yang Di Haramkan
Perempuan yang tidak boleh
dipinang, baik dengan terang-terangan atau pun dengan sindiran iaitu perempuan
yang masih mempunyai suami, semua perempuan yang haram dikahwini sama ada haram
untuk selama-lamanya atau haram untuk sementara waktu, hukumnya haram kerana
ianya boleh merosakkan rumahtangga mereka.
Begitu juga perempuan yang
telah ditalak raja’i yang masih dalam iddah, kerana dia masih lagi bergelar
isteri dan suaminya masih boleh rujuk pada bila-bila masa (dalam tempoh iddah) dan
perempuan yang sedemikian dihukum masih dalam ikatan perkahwinan.
Perkara di atas berdasarkan kepada Firman Allah swt yang bermaksud:
”Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk
akan) isteri-isteri itu dalam masa iddah mereka jika mereka (suami-suami)
bertujuan hendak berdamai” [Al-
Baqarah: ayat 228]
Diharamkan seseorang lelaki meminang perempuan yang telah
dipinang oleh orang lain sekiranya pinangan tersebut telah diterima, ini kerana
ia telah menyerang hak dan menyakiti hati peminang pertama serta memecahkan
kekeluargaan dan menggangu ketenteramannya. Walaupun begitu peminangan boleh
dilakukan sekiranya lelaki pertama memberi keizinan kepada lelaki kedua untuk
meminang.
Dalam sebuah hadis daripada Uqbah bin ’Amir berkata
bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud ” Orang mukmin satu dan lainnya bersaudara, tidak boleh ia membeli
barang yang sedang dibeli saudaranya, dan meminang pinangan saudaranya sebelum
ia tinggalkan”[5]
Dalam hadis yang lain bahawa Rasulullah saw bersabda yang
bermaksud ”seseorang lelaki tidak boleh
meminang seorang perempuan yang telah dipinang oleh saudaranya (saudara
seIslam) sehinggalah dia meninggalkan (membatalkan pinangannya) atau dia
mengizinkan peminangaan itu”.[6]
Sekiranya pinangan lelaki pertama masih belum diberi
jawapan (sama ada diterima atau ditolak), maka harus lelaki kedua masuk
meminang.
MEMILIH
CALON
Sesungguhnya bahagianya rumah tangga, lahirnya anak-anak
yang baik dan cerdik serta kekalnya kehidupan rumahtangga adalah terletak
kepada pemilihan suami isteri yang baik. Didalam sesebuah keluarga, isteri
merupakan tempat penenang bagi suaminya, tempat menyemaikan benihnya, pengatur
rumah-tangganya, ibu dari anak-anaknya, tempat tambatan hatinya, tempat
menumpahkan rahsianya dan mengadukan nasibnya. Oleh itu sebelum mengambil
keputusan untuk bertunang wajarlah dipastikan beberapa kualiti gadis yang bakal
dirisik.
Islam menganjurkan agar memilih perempuan yang salih
sebagai isteri untuk menjadi perhiasan yang terbaik yang semestinya dicari dan
diusahakan mendapatkannya dengan bersungguh-sungguh.
Dalam suatu hadis daripada Abdullah bin Umar, Nabi saw
telah bersabda yang bermaksud ”Dunia itu
laksana perhiasan dan perhiasan yang terbaik adalah isteri (perempuan) yang
salihah”.[7]
Didalam hal memilih calon yang bakal dipinang, ulama
Mazhab Shafie, telah menyimpulkan ciri-ciri gadis saperti berikut yang perlu
diberi perhatian oleh laki-laki yang ingin menyuntingnya.
i. Gadis yang
mempunyai pegangan agama yang kuat kerana dengan agama itulah akal dan jiwa akan dapat
terpimpin. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud ”Perempuan itu dikahwini kerana
empat perkara; kerana cantiknya atau kerana keturunannya atau kerana hartanya
atau kerana agamanya, tetapi pilihlah yang beragama agar selamatlah dirimu”.[8]
Dalam suatu hadis yang lain Rasululullah
saw bersabda yang bermaksud ”Barang siapa
diberi rezeki oleh Allah swt dengan seorang isteri yang salih, sesungguhnya
telah ditolong separuh agamanya, dan hendaklah dia bertaqwa kepada Allah swt
pada separuhnya lagi”.[9]
Rasulullah saw pun menggariskan
ketentuan tentang perempuan yang salih itu adalah yang cantik, patuh, baik lagi
amanah.
ii. Gadis yang
dipercayai subur iaitu yang boleh melahirkan anak dengan berpandukan kepada latar belakang adaikberadik
perempuannya serta ibu-ibu saudaranya. Dalam suatu hadis apabila seorang
sahabat telah meminang seorang perempuan mandul, lalu Rasulullah saw bersabda
yang bermaksud ”Kawinlah dengan perempuan
pennyayang dan boleh melahirkan banyak anak, agar nanti aku dapat membanggakan
jumlahmu yang banyak di hadapan para Nabi pada hari akhirat nanti”.[10]
iii.
Gadis yang
masih dara (perawan) kerana
umumnya masih segar dan belum pernah mengikat cinta dengan laki-laki lain, sehingga
kalau beristeri dengannya akan lebih harmoni rumahtangganya. Dalam satu
riwayat, tatkala Jabir bin Abdullah berkahwin dengan seorang janda, Rasulullah
saw bersabda kepadanya yang bermaksud ”Alangkah
baiknya seorang gadis yang masih perawan, engkau dapat bergurau senda dengannya
dan diapun dapat bergurau senda denganmu”.[11]
iv.
Gadis yang terdiri
daripada keluarga yang taat beragama dan hidup sederhana kerana perempuan yang sedemikian
boleh menyayangi anak-anaknya dan mengurus kepentingan suami dengan baik. Rasulullah
saw bersabda yang bermaksud ”Perempuan
yang terbaik iaitu bila kau lihat, menyenangkan; bila kau perintah, ia
mematuhimu; bila kau beri janji diterima dengan baik dan bila kau pergi
(musafir), dirinya dan hartamu dijaganya dengan baik”.[12]
v.
Gadis dari keturunan
yang baik-baik, tenang dan
selamat dari gangguan kejiwaan kerana gadis yang sedemikian boleh melahirkan
anak yang pintar, menyayangi anak-anaknya dan mengurus kepentingan suami dengan
baik. Dalam satu hadis daripada Anas
r.a. katanya Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud ”Barangsiapa mahu bertemu dengan Allah swt dalam keadaan bersih lagi
suci, maka kawinlah dengan perempuan yang terhormat”.[13]
Pokok yang baik biasanya akan
menumbuhkan cabang yang baik juga.
vi.
Gadis yang
mempunyai paras rupa yang cantik kerana telah
menjadi lumrah alam bahawa manusia itu suka dan senang kepada yang indah dan
cantik dan apabila ia berjaya mendapatkannya, pasti ia akan merasa puas dan
bahagia serta jiwanya menjadi tenteram dan tidak menginginkan kepada yang lain.
Dalam sebuah hadis sahih disebutkan yang bermaksud ”Sesungguhnya Allah swt itu indah, dan menyukai keindahan”.
vii.
Gadis yang
tidak daripada ahli keluarga terdekat kerana dikhuatiri perkahwinan dari kalangan keluarga
terdekat saperti sepupu biasanya melahirkan anak yang lemah. Ini berlaku kerana
syahwat terhadap kaum-kerabat yang terdekat adalah lemah.
Syarbini didalam huraiannya
terhadap ”matan minhaj” karangan Imam Nawawi menyatakan satu riwayat bahawa
Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud ”Jangan (tidak sayugia) kamu kahwini keluarga terdekat kerana anak
hasil perkahwinan sedemikian (biasanya) kurus (kurang cergas)”.[14]
Walaubagaimanapun, perkahwinan
seumpama ini tidaklah dicela kerana Nabi saw telah mengahwinkan anaknya Fatimah
dengan Ali bin Abi Talib r.a. untuk menerangkan bahawa hukum perkahwinan
diantara keluarga terdekat adalah harus.
Selain daripada yang telah disebutkan di atas, harus
diperhatikan juga tentang perbedaan umur, kedudukan sosial, pendidikan dan
keadaan ekonomi antara lelaki dan perempuan tersebut. Sekiranya perbedaan dalam
soal-soal tersebut adalah kecil, maka hal ini akan memudahkan mereka membina
sebuah rumah tangga yang aman dan tenteram. Sebaliknya jika perbedaan dalam
soal-soal tersebut adalah jauh sudah pasti sedikit sebanyak akan menggugat
keharmonian rumahtangganya.
Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. pernah meminang Fatimah anak
Rasulullah saw tetapi baginda menyatakan anakya itu masih kecil tetapi sewaktu
Ali bin Abu Talib yang memintanya, Baginda mengkahwinkan Fatimah kepadanya.
Demikianlah diantara ciri-ciri yang diajarkan oleh Islam
dalam memilih calon gadis yang ingin dipinang agar keluarga yang bakal dibina
menjadi keluarga sebagai taman syorga yang dapat dinikmati anak-anak, tempat
bersenang-senang bagi suami dan tempat latihan bagi anak-anak untuk menjadi
orang yang baik sehingga masyarakat dapat hidup dengan baik dan terhormat.
Dalam soal memilih calon, tidak terbatas kepada memilih
calon isteri sahaja malah golongan perempuan juga berhak untuk memilih calon
suami iaitu orang yang akan meminangnya. Kebijaksanaan para wali dalam memilih
calon suami untuk anak-anak perempuan mereka adalah sangat penting. Hendaklah
ia memilih lelaki yang berakhlak, mulia dan baik keturunannya, serta kuat
pegangan agamanya iaitu yang sekufu (persamaan) dengan anak perempuan mereka.
Ini kerana firman Allah swt yang bermaksud ”Adakah
orang yang beriman sama saperti orang fasik? Mereka tidaklah sama”. [As-Sajadah: ayat 18]
Bagi wali yang mengkahwinkan anak perempuannya dengan
lelaki yang zalim atau fasik atau ahli bid’ah atau pemabuk berarti ia telah
berbuat derhaka kepada agamanya dan rela menerima kutukan Allah swt kerana ia
telah memutuskan tali kekeluargaan dengan memilih suami yang jahat kepada
anaknya. Nabi saw bersabda yang bermaksud ”Barangsiapa
menikahkan saudara perempuannya dengan laki-laki fasik, berarti memutuskan tali
kekeluargaannya”[15]
Ibnu Taimiyah berkata ”Laki-laki
yang selalu berbuat dosa tidak patut dijadikan suami”[16]
Oleh yang demikian, para wali memainkan peranan yang
penting dalam memilih calon suami bagi anak-anak atau saudara perempuan mereka
sehingga dalam hal ini Rasulullah saw memperingatkan kita dengan sabdanya yang
bermaksud ” Jika datang kepada kamu
pinangan daripada seseorang lelaki yang kamu redha terhadapnya, agama dan
akhlaknya, hendaklah kamu terima. Kalau kamu menolaknya, padahnya adalah fitnah
dan kerosakan di muka bumi”
Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin berkata ”Berhati-hati dalam menjaga hak anak
perempuan itu lebih penting, sebab dengan berkahwin ia menjadi perempuan yang
tidak mudah lepas, sedang suaminya boleh menceraikannya bila-bila masa ia suka”
Saiyidatina Aisyah berkata ”Kahwin berarti perhambaan. Kerana itu hendaklah seseorang perhatikan
di tempat mana ia lepaskan anak perempuannya”.
MELIHAT
BAKAL TUNANGAN
Allah menggariskan agar masing-masing pasangan yang mahu
berkahwin, lebih dahulu saling mengenal sebelum dilakukan akad nikah sehingga
pelaksanaan perkahwinannya nanti benar-benar berdasarkan pandangan dan
penilaian yang jelas.[17]
Masyarakat Melayu begitu berpegang teguh kepada adat
resam kerana ia adalah budaya atau cara hidup. Jika tidak dilakukan, akan berasa janggal dan mungkin
dikata orang sekeliling. Dalam adat perkahwinan masyarakat Melayu, sebelum
sesuatu peminangan itu dijalankan, adat merisik bakal menantu juga mesti dijalankan.
Ini bertujuan untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati oleh seseorang lelaki
itu masih belum berpunya disamping untuk menyelidik sedikit sebanyak tentang
latar belakang si gadis berkaitan kemahiran rumahtangga, adab sopan, tingkah
laku, paras rupa, cacat celanya serta pengetahuan agamanya.
Di dalam Islam, melihat serta merisik perempuan-perempuan
yang bakal dipinang adalah sunnah dan dianjurkan saperti hadis-hadis berikut:
Dari Jabir bin Abdullah, Rasulullha saw bersabda yang
bermaksud:
”Jika
seseorang daripada kamu mahu meminang seseorang perempuan, kalau boleh lihat
lebih dahulu apa yang menjadi daya tarik untuk mengawininya, maka hendaklah
dilakukan”.[18]
Jabir r.a. berkata ”Maka akupun meminang seorang
perempuan dari Bani Salamah, tetapi sebelumnya aku rahsiakan maksudku itu
kepadanya sehingga dapatlah kusaksikan bahagian-bahagian yang kerananya aku
tertarik kepadanya.
Dari Mughirah bin Syu’bah: Ia pernah meminang seorang
perempuan, lalu kata Rasulullah saw kepadanya:” Sudahkah engkau melihat dia ? Jawabnya : Belum. Nabi bersabda :
Lihatlah dia lebih dahulu agar nantinya kamu bisa hidup bersama lebih bahagia”.[19]
Dari Abu Hurairah ra, pernah seorang sahabat meminang
seorang Anshar, lalu kata Rasulullah saw kepadanya : ”Sudahkan engkau lihat ? Jawabnya : ”Belum”. Sabdanya : Pergilah dan
lihatlah dia, kerana pada mata orang Anshar ada cacatnya”.[20]
Sahal bin Saad r.a. berkata ”Seorang perempuan datang menemui Nabi saw dan berkata ”Wahai
Rasulullah saw! Aku datang untuk menyerahkan diriku kepadamu”. Nabi saw
memerhatikan perempuan itu atas dan bawah kemudian Baginda menundukkan
kepalanya”. [21]
Syarak membenarkan seseorang lelaki melihat perempuan
yang bakal dipinangnya tanpa meminta kebenaran dan tanpa pengetahuannya supaya
dia tidak berhias terlebih dahulu kerana jika perempuan itu berhias, maka
tujuan melihat tidak akan tercapai.
Abu Humaid as-Saidi r.a. berkata bahawa Rasulullah saw
bersabda yang bermaksud “ Jika salah
seorang daripada kamu ingin meminang seorang wanita, dia tidak berdosa jika
melihat wanita tersebut untuk meminangnya, sekalipun perempuan itu tidak
mengetahuinya”. [22]
Seseorang lelaki itu boleh melihat bakal tungannya dua
atau tiga kali jika dia perlu melihat keadaan perempuan tersebut dengan lebih
jelas lagi untuk mengelakkan kekecewaan selepas berkahwin. Tetapi perlu diingat
bahawa melihat bukan hanya dengan mata, tetapi ia juga dengan maksud untuk
meninjau sikap, budi bahasa, cara hidup dan apa-apa infor yang dapat
menambahkan ketepatan pemilihan pasangan (kecuali yang haram dibuat dan
dilihat).
Walaubagaimanapun, hadis-hadis tentang melihat pinangan
tidak menentukan secara khusus tempat-tempat yang boleh dilihat. Jumhur ulamak
berpendapat bahagian yang boleh dilihat iaitu muka dan tapak tangan kerana muka
dan tapak tangan adalah anggota zahir yang dimaksudkan oleh firman Allah swt
yang bermaksud:
”Dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan yang zahir
padanya”.[An-Nur: ayat 31]
Dengan melihat mukanya dapat diketahui kecantikan
seseorang dan dengan melihat tapak tangannya dapat diketahui akan kesihatan
badan serta kelembutannya secara amnya.
Pendapat ini adalah berdasarkan kepada riwayat dari Abdul
Razak dan Said bin Mansur, bahawa Umar r.a. pernah meminang putri Ali r.a.yang
bernama Ummu Kaltsum. Ali menjawab bahawa putrinya itu masih kecil. Ali berkata
lagi ”Nanti akan saya suruh Ummu Kaltum datang berjumpa anda, bilamana anda
suka dapat dijadikan calun isteri anda.
Setelah Ummu Kaltum datang kepada Umar r.a., lalu ia
membuka pahanya. Ummu Kaltum berkata ”Seandainya
Tuan bukan seorang khalifah, tentu sudah saya cocok (tusuk) kedua mata tuan”
Sekiranya seseorang lelaki itu tidak berpeluang untuk
melihat perempuan yang bakal dipinang, dia boleh menghantar seorang wanita
untuk melihat perempuan tersebut. Rasulullah saw pernah menghantar Ummu Sulaim
untuk melihat seorang wanita dan Baginda saw berkata kepadanya ”Lihatlah kedua-dua ketingnya dan ciumlah
bau badannya”.
Daripada hadis diatas dapat difahami bahawa wanita yang
dihantar oleh seseorang lelaki untuk melihat bakal tunangnya boleh melihat
lebih daripada apa yang boleh dilihatnya sendiri. Faedahnya tentulah lebih
banyak lagi.
Mesti diingat bahawa bilamana seseorang lelaki yang
melihat pinangannya dan ternyata tidak berkenan dihati hendaklah dia diam dan
jangan mengatakan sesuatu yang boleh menyakiti hatinya, sebab boleh jadi
perempuan yang tidak disukainya itu, disukai oleh lelaki lain.
Melihat bakal pinangannya tidak khusus untuk lelaki
sahaja, bahkan perempuan juga boleh melihat lelaki yang berhasrat meminangnya
supaya dapat dipastikan keadaan sebenar lelaki tersebut yang mungkin dapat
mendatangkan kesukaan atau sebaliknya terhadap lelaki tersebut.
Dalam hal ini Umar r.a. pernah berkata “Janganlah kamu nikahkan anak-anak perempuan
kamu dengan seorang laki-laki yang tidak menarik, kerana hanya lelaki tersebut
yang akan merasa senang, sedangkan anak-anak perempuan kamu tidak menyukainya”.[23]
MEMINANG
Pada kebiasaannya, pihak lelaki yang akan melakukan
peminangan terhadap perempuan. Tetapi didalam Islam, pihak perempuan juga boleh
melakukan lamaran terhadap pihak lelaki. Ini berdasarkan kepada hadis-hadis
berikut:
Bahawa Anas r.a. berkata disisi anak perempuannya : ”telah datang seorang wanita kepada
Rasulullah saw lalu menawarkan dirinya (untuk menjadi isteri baginda)”;
berkatalah wanita itu ”Adakah dikau punyai hajat kepadaku ?”, maka anak
perempuan Anas r.a. menyampuk, ”Alangkah kurangnya malu siwanita itu dan amat
malunya perbuatannya” maka Anas menjawab ”Dia lebih baik darimu, ia
berkehendakkan Nabi saw lalu menawarkan dirinya kepada Baginda saw.[24]
Imam Ibnu Hajar menegaskan bahawa tiada cacatnya wanita
menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada seorang lelaki. [25]
Khawlah binti Hakim adalah dari kalangan wanita yang
menawarkan dirinya kepada Nabi saw [26]
Dalam masyarakat Islam di Malaysia, kebiasaannya urusan
peminangan akan dilakukan oleh kaum keluarga terdekat pihak lelaki yang akan
menghantar rombongan ke rumah calon isteri yang telah di sepakati. Adat ini
dilakukan bagi menyatakan tujuan mereka yang sebenarnya secara rasmi.
Menurut syarak disunatkan orang yang meminang supaya
berkhutbah sebelum meminang dan sebelum akad nikah. Khutbah dimulakan dengan
memuji Allah saw dan bersalawat kepada Nabi saw kerana Rasulullah saw bersabda
yang bermaksud ” Semua perkara yang ada
nilai tetapi tidak dimulakan dengan memuji Allah adalah cacat”.[27]
Kemudian dia hendaklah berpesan supaya bertaqwa kepada
Allah dan barulah melahirkan tujuannya saperti umpamanya ”Kami datang untuk
meminang anak perempuan kamu”.
Wali perempuan juga disunatkan berkhutbah yang dimulai
dengan memuji Allah swt dan bersalawat serta berpesan supaya bertaqwa dan
kemudiannya baru menjawab pertanyaan pihak lelaki dengan umpamanya ”Saya terima
pinangan kamu”.
Dan diantara perkara-perkara yang dibincangkan dalam
majlis pertunangan ini adalah saperti jumlah mas kahwin, hantaran dan tarikh
akad nikah.
LARANGAN
DALAM PERTUNANGAN
Bertunang adalah janji untuk perkahwinan dan boleh
membawa fitnah dengan mudah. Kedua-dua mereka tetap dalam kongkongan ajnabi dan
dilarang serta diharamkan berdua-duan atau bertemu tanpa ditemani oleh anggota
keluarga mahram saperti bapa, abang atau bapa saudara gadis tersebut.
Bergaul mesra dan berdua-duan (khalwat) antara pasangan
yang bertunang sebelum akad nikah adalah haram serta tidak diredhai oleh Allah
swt. Dalam satu hadis, Rasullah saw bersabda yang bermaksud ”Tidak boleh sama sekali lelaki dan
perempuan berkhalwat (duduk berdua-duan secara sunyi) melainkan mahram ada
bersama mereka”.[28]
Daripada Jabir r.a., katanya Rasulullah saw pernah
bersabda yang bermaksud ”Barangsiapa
beriman kepada Allah swt dan hari kemudian maka janganlah sekali-kali menyendiri
dengan seoarng perempuan yang tidak disertai oleh mahramnya, sebab nanti yang
jadi orang yang ketiganya adalah syaitan”
Daripada ’Amir bin Rabiah, katanya Rasulullah saw pernah
bersabda yang bermaksud ”Jangan
sekali-kali seorang lelaki menyendiri dengan perempuan yang tidak halal
baginya, kerana orang ketiganya nanti adalah syaitan, kecuali kalau ada
mahramnya”[29].
Perempuan yang berakal dan cerdik ialah perempuan yang
tidak memperlihatkan dirinya di hadapan tunangnya sehinggalah selesai akad nikah.
Ini kerana dia mesti memikirkan masa depannya dan mengambil kira kemungkinan
yang mungkin berlaku yang mesti dihadapi. Dia juga perlu memikirkan jika
pertunangannya terputus, lelaki lain tidak akan meminangnya lagi setelah mereka
mengetahui perhubungannya dengan bekas tunangnya.
PUTUS TUNANG
Pertunangan merupakan langkah pendahuluan dan hanya satu bentuk
perjanjian untuk mengadakan perkahwinan sahaja dan tidak mengujudkan
perkahwinan itu dengan sendirinya. Oleh itu mana-mana pihak berhak untuk
membatalkan perjanjian jika ada sebab yang sah bagi membolehkannya berbuat
demikian.
Sekiranya tiada sebab yang munasabah maka perjanjian
saperti itu tidak harus dibatalkan berdasarkan kepada Firman Allah swt yang
bermaksud:
”Wahai orang-orang
yang beriman, tunaikan serta sempurnakan perjanjian-perjanjian kamu”.[al-Maidah: ayat 1]
Selain itu Nabi Muhammad saw juga telah bersabda yang
bermaksud ”Orang-orang Islam terikat
dengan perjanjian mereka dan perkara-perkara yang mana mereka bersetuju”.
Dalam sebuah hadis sahih Rasulullah saw bersabda yang
bermaksud ”Sifat orang munafik itu ada
tiga: Apabila berbicara ia dusta, bila berjanji ia memungkiri dan bila
dipercayai, ia khianat”
Dalam satu riwayat diceritakan bahawa ketika Abdullah bin
’Umar menghadapi maut ia berkata ”Lihatlah sifulan (sambil menunjuk seorang
lelaki Quraisy) bahawa saya telah pernah berkata kepadanya tentang anak
perempuanku yang dapat dikatakan sebagai janji, dan aku tidaklah senang akan
menghadap kepada Tuhan sambil membawa sepertiga sifat kemunafikan. Kerana itu
saksikanlah bahawa sekarang saya kahwinkan anak perempuanku dengan dia”
Mahar atau mas kahwin yang telah diberikan oleh pihak
lelaki kepada pihak perempuan semasa majlis pertunangan boleh diminta untuk
dipulangkan kerana mahar diberikan sebagai ganti dan imbalan perkahwinan. Selagi
perkahwinan itu belum terlaksana, maka pihak perempuan belum mempunyai hak
sedikitpun terhadap pihak lelaki.
Pandangan ini di dasarkan dari satu hadis daripada Salim,
dari bapaknya katanya Rasulullah saw bersabda yang bermaksud ”Barangsiapa memberikan hibah, maka dia
masih tetap lebih berhak terhadap barangnya, selama belum mendapatkan
imbalannya”
Berkenaan dengan hadiah barangan yang berdulang-dulang
dihukumkan sama dengan hibah iaitu tidak boleh diminta kembali kerana ia
merupakan suatu pemberian sukarela dan telah menjadi milik penerima barangan
hadiah tersebut sama ada sebelah pihak lelaki atau pihak perempuan, ianya tidak
bersifat sebagai penggantian dari sesuatu.
Hal ini didasarkan kepada beberapa hadis saperti berikut:
Dari Ibnu Abbas r.a. , Rasulullah saw bersabda yang
bermaksud ”Tidak halal seorang yang telah
memberikan sesuatu, atau menghibahkan sesuatu lalu meminta kembali barangnya,
kecuali ayah terhadap anaknya”[30]
Dari Ibnu Abbas r.a.,, Rasulullah saw bersabda yang
bermaksudd ” Orang yang menarik kembali
barang yang diberikannya, adalah laksana orang yang menarik kembali sesuatu
yang dimuntahkannya”
Menurut golongan Syafie, barang-barangan hadiah harus
dikembalikan samada yang masih berkeadaan baik ataupun yang telah rosak, dan
jika telah rosak harus diganti dengan harganya
(nilainya).
PENUTUP
Orang sekarang tidak lagi memandang soal-soal hubungan
dengan Allah swt sebagai pokok utama kesejahteraan sesebuah rumah tangga.
Setiap kali berlangsungnya majlis merisik, perkara utama yang akan ditanya
ialah hal-hal kemewahan keduniaan sahaja sebagai syarat yang akan mengsejahterakan
dan mengukuhkan rumah tangga.
Tidak hairanlah selepas berkahwin, kehidupan anak-anak
dan isteri terbiar tanpa bimbingan dan tunjuk ajar yang sewajarnya. Akhirnya
anak-anak tidak taat kepada ibu bapa dan isteri menjadi ”queen control” kepada
suami dan suami hilang khemahnya di dalam mentadbir rumah tangga menurut
syariat Islam.
Untuk mendapat keberkatan Allah swt, dari awal proses
peminangan lagi kita mesti menjaga adab dan tatasusila menurut yang dibenarkan
syarak. Keberkatan Allah swt ini tidak dapat hendak kita gambarkan kerana
hatilah yang akan terasa ketenangan itu. Kesannya bukan seminggu dua, namun
sampai kehari tua.
Namun, kalau dalam sesuatu majlis peminangan itu,
awal-awal lagi kita tidak dapat menjaga syariat dan adab menurut Islam, sampai
akhir hayat pun mungkin rumah tangga itu nampak ’tidak cantik’ dan tidak
bahagia. Ada sahaja kusut masainya. Hati pun kadang-kadang tidak tenang untuk
tinggal dirumah dan inilah yang banyak berlaku pada hari ini.
Sebab itu sangat penting menjaga suasana majlis
peminangan, biarlah bersusah-susah sedikit asalkan syariat Allah swt dapat kita
jaga dengan baik semuga mendapat keredhaan dan rahmat dari Allah swt. Mudah-mudahan pengumpulan maklumat-maklumat
di atas dapat dijadikan panduan dalam melaksanakan sesuatu majlis pertunangan
menurut syariat Islam.
Wallahu’alam.
RUJUKAN
1. Al-Qur’an al-Karim dan Terjemahannya,
Edisi Indonesia, Cetakan Mujamma’al Malik Fahd Li Thiba’at Al Mush-Haf
Asy-Syarif Madinah Al-Munawarah.
2. Fiqhus Sunnah (Sayyid Sabiq), Edisi Terjemahan oleh Mahyuddin Syaf, PT
Alma’arif, Bandung, Indonesia.
3. Rawai’ul Bayan Fi
Tafsiri Ayatil Ahkam Minal Qur’an, Muhammad Ali as-Shabuni [Edisi terjemahan;
Tafsir Ayat Ahkam oleh Mu’ammal Hamidy & Drs Imron A Manan, PT Bina Ilmu,
Surabaya]
4. Tafsir
Fi Zilalil Qur’an, Asy Syahid Sayyid Qutb Rahimahullah [Edisi terjemahan: Di
Bawah Bayangan Al-Qur’an oleh Yusoff Zaky Haji Yacob, Pustaka Aman Press Sdn
Bhd, Kota Bharu, Kelantan]
5. Fiqhul
Manhaji ‘Ala Mazhabil Imam as-Syafie’ Dr Mistofa al-Khin, Dr Mustofa al-Bugha
dan Ali asy-Syarbaji [Edisi terjemahan oleh Ustazin Ismail dan Ustaz Mohd Asri
bin Hashim, Pustaka Salam Sdn Bhd]
6. Shahih Muslim, Edisi Terjemahan.
7. Shahih
Bukhari, Edisi Terjemahan.
[1]
Dr Mustofa Al-Khin, Kitab Fikah Mazhab Syafie, Pustaka Salam Sdn Bhd, ms 776,
jld 4.
[2]
Terjemahan dipetik dari Al Qur’an dan Terjemahnnya, Mujamma’ Al-Malik Fahd Li
Thiba’at Al Mush-Hafasy Syarif.
[3]
Edisi Terjemahan oleh Mu’ammal Hamidy & Drs Imron A. Manan, PT Bina Ilmu, Surabaya, Indonesia
[4]
Kitab Fikah Mazhab Syafie, Jld 4, ms 778
[5] Hadis Riwayat Ahmad dan Muslim
[6] Hadis Riwayat Bukhari, Bab tidak
boleh meminang perempuan yang telah dipinang, nombor 4848.
[7] Riwayat Muslim
[8] Riwayat Bukhari, Kitab Nikah, Bab Kufu, hadis
4802; Muslim, Bab Galakan Kahwin, hadis 1466
[9]
Riwayat Thabrani dan Hakim dengan sanad yang sah.
[10]
Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Haim, dikatogorikan sebagai sahih.
[11]
Riwayat Bukhari, Kitab Nikah, Bab Kahwin Janda. Riwayat Muslim, Kitab
Penyusuan.
[12]
Riwayat Nasa’I, dikatogorikan sebagai hadis sahih.
[13]
Riwayat Ibnu Majah, dikatogorikan sebagai hadis dhaif.
[14]
Menurut Ibnu Solah, hadis tersebut tidak mempunyai sandaran yang kuat. Hadis
ini disebut oleh Ibnu Athir dalam kitabnya ‘An-Nihayah
fi Gharib al-Hadis wal Athar’
[15]
Hadis Riwayat Ibnu Hibban, dikatogorikan sebagai hadis dhaif.
[16]
Sayid Sabiq, Fiq Sunnah 6, ms 30, edisi terjemahan, Victory Agencie, KL.
[17]
Sayid Sabiq, Fiq Sunnah 6, ms 31, edisi terjemahan – Victory Agencie, KL.
[18]
Riwayat Abu Daud
[19]
Riwayat Nasa’I, Kitab Nikah; Ibnu Majah, Kitab Nikah; Tirmidzi, Kitab Nikah,
dikatogorikan sebagai hadis hasan.
[20]
Riwayat Muslim, Kitab Nikah, Bab sunat memandang perempuan yang ingin
dikahwini.
[21]
Riwayat Bukhari, Kitab Nikah, nombor 4833; Muslim, Kitab Nikah , nombor 1524.
[22]
Riwayat Ahmad, hadis 5/424.
[23]
Fiqih Sunnah, Sayid Sabiq Jilid 6
[24]
Riwayat al-Bukhari, 7/17… dipetik daripada penulisan oleh ustaz Zaharuddin
Abdul Rahman
[25]
Fath al-Bari, 9/175 .. dipetik daripada penulisan oleh ustaz Zaharuddin Abd
Rahman
[26]
Riwayat al-Bukhari, 7/15
[27]
Riwayat Ibnu Majah, Kitab Nikah, bab Khutbah Nikah.
[28]
Riwayat Nukhari, Kitab Nikah, hadis 4935; Muslim, Kitab Haji, hadis 1341.
[29]
Riwayat Ahmad.
[30]
Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah, Tirmidzi dan Nasa’i.
pendapat syafie adalah tidak diharuskan meminta semula barang tunang sekiranya putus tunang. pendapat hanafi yang diharuskan. mohon check semula.
ReplyDelete