Monday 11 March 2013

Kalau hatiku sedang rindu (2) … Lambaian Tasik Kenyir

Pada hujung minggu tersebut aku membawa isteri dan anak bungsuku bercuti ke pantai timur. Kami memandu melalui lebuhraya karak dan seterusnya lebuhraya pantai timur, sempat kami melihat kehijauan dikanan-kiri sepanjang lebuhraya tersebut. Sungguh bumi ini telah Allah swt jadikan subur untuk memudahkan manusia mentadbir kehidupan masing-masing. Leka memandu tiba-tiba aku dikejutkan dengan bunyi hon kereta yang kuat, aku segera tersedar rupa-rupanya aku hampir terbabas kerana mengantuk semasa memandu, apa lagi mulalah isteriku membebel sepanjang perjalanan. Sampai disuatu kawasan rehat aku berhenti untuk ke bilik air dan membasuh muka kemudian aku menuju ke salah satu gerai, isteriku memesan minuman kegemaranku “kopi o”. Isteri dan anak bungsuku pun masing-masing memesan minuman. Kami duduk disatu meja yang agak lengang.

Isteriku masih lagi meneruskan bebelannya, mahu saja rasanya aku memarahinya, namun aku teringat akan kisah saidina Umar r.a. sahabat Rasulullah saw … pada zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab r.a., terdapat sepasang suami isteri yang selalu bertengkar dan bergaduh … si isteri tidak henti-henti membebel … sedang memasak pun dia membebel, sedang membasuh pun dia membebel, sedang tidur pun kalau boleh dia nak juga membebel … si suami tidak tahan dengan perangai isterinya yang sangat suka membebel … dia pun marah balik isterinya kerana membebel ... dari situlah mereka bertengkar dan bergaduh saban hari … lama kelamaan si suami merasakan yang isterinya sudah melampau … memandangkan keadaan rumahtangga mereka semakin parah, si suami pun mengambil inisiatif untuk pergi berjumpa dengan Saidina Umar untuk mengadu kelakuan isterinya … sebaik sahaja tiba di rumah Saidina Umar, si suami terdengar isteri Saidina Umar sedang membebel di dalam rumah … tetapi tidak terdengar pula suara Saidina Umar memarahinya … mendapati isteri Saidina Umar pun begitu, si suami tadi tidak jadi hendak mengadukan hal isterinya … katanya dalam hati, kalau isteri Khalifah pun begitu, apatah lagi isteriku … kitani dua serupa … ketika dia berpaling hendak pergi, tiba-tiba Saidina Umar memanggilnya dan bertanya, “Apa hajat kamu datang ke mari?” … si suami tadi menjawab, “Aku datang hendak mengadu akan hal isteriku, tapi aku lihat isterimu pun berkelakuan demikian terhadapmu” … Saidina Umar tersenyum lalu berkata, “tidak patut kalau aku tidak sabar dengan kerenahnya, bukankah dia telah memasak makanan untukku, membasuh pakaianku, menjaga anak-anakku dan dia tempat aku mendapat hajatku? sedangkan itu semua bukan kewajipannya dan dia dengan rela hati telah melaksanakannya untuk aku … sabarlah, sesungguhnya keadaannya itu tidak lama (nanti akan baik sendiri)” … begitulah kisahnya … aku tersenyum sendirian. Memang benarlah kata-kata Saidina Umar r.a.

Aku tersentak bila tiba-tiba isteriku menepuk bahuku, “apa ni! pagi-pagi dah berangan” bentaknya, “ya lah, dah sampai Madinah dah ni” jawabku sambil tersenyum sinis. Belum sempat aku bangun, kedengaran suara azan dari corong radio disalah satu gerai di kawasan rehat tersebut. Suara azan persis azan dari Masjidil Haram, aku menunggu dan mendengarnya dengan penuh syahdu, begitu juga isteriku, kerinduan kepada Masjidil Haram kembali menjelma. Aku mencadangkan agar kami mendirikan solat dhuhur terlebih dahulu sebelum meneruskan perjalanan. Isteri dan anakku beredar ke surau muslimat manakala aku terus ke surau muslimin. Aku melaksanakan solat dhuhur dan ‘asar secara qasar dan jamak. Aku lakukan ini berdasarkan Firman Allah swt dalam surah al-Nisaa’ ayat 101 yang bermaksud “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu” …. walaupun keamanan sentiasa menyelubungi kita, lebih afdhal solat secara qasar berdasarkan satu riwayat dari Ya’laa bin Umayyah r.a. dia berkata “Aku pernah bertanya kepada Umar al-Khattab r.a. berkenaan dengan firman Allah swt“maka kamu tidaklah berdosa "mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir” ; sedangkan pada masa sekarang ini manusia telahpun berada dalam keadaan aman.” Umar r.a. menjawab: “Aku sendiri pernah merasa hairan juga seperti kamu oleh itu aku telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang hal ini lalu baginda bersabda: “Itu adalah sedekah yang diberikan oleh Allah swt kepada kalian maka terimalah sedekah-Nya”… hadith riwayat Imam Abu Daud, Imam Muslim dan Imam al-Tirmidhi.

Selesai solat aku terus ke kereta dimana isteri dan anakku telah sedia menunggu. Aku memandu untuk meneruskan perjalanan dengan rasa segar dan senang hati kerana telah melaksanakan kewajipan kepada Allah swt. Lebih kurang jam 3.00 petang kami telah sampai ketempat destinasi pertama. Aku mendaftar masuk di sebuah resort yang menghadap ke Laut China Selatan di Bandar Dungun.

Petang itu aku tidak kemana-mana hanya duduk berehat, anakku mengambil kesempatan untuk mandi-manda di kolam renang yang tidaklah berapa luas, isteriku pula sempat juga pergi ke kelinik pergigian untuk menampal semula giginya yang telah pecah semasa makan tengah hari tadi. Selepas solat maghrib dan ‘isyak , kami berkereta ke kawasan pasar malam berhampiran resort tersebut untuk meninjau-ninjau dan membeli barang makanan untuk makan malam. Kebetulan anak sulungku yang sedang bertugas di Paka datang untuk menjengok kami. Kami makan malam berempat dibilik resort yang agak luas juga. Aku amat bersyukur dengan rezeki yang Allah swt kurniakan kepada kami, “Ya Allah! berkatilah rezeki yang Engkau kurniakan kepada kami dan peliharalah kami dari seksa api neraka” .

Malam itu begitu sunyi dan sebelum melabuhkan mata aku teringat satu hadith dari Shahih Bukhari, diriwayatkan dari Aisyah bahawa “Setiap kali Rasulullah saw hendak tidur (malam hari) Nabi saw menangkupkan kedua tangannya dan meniupnya setelah membaca Surah Al Ikhlas, Al Falaq dan Al Nas, lalu mengusapkannya ke seluruh bahagian tubuhnya, dimulai dari kepala, wajah, dan bahagian depan tubuhnya. Nabi saw melakukannya tiga kali” . “rinnnggggg … rinnngggggg “ loceng daripada talifon bimbitku berdering mengejutkan aku daripada lena. Aku segera bangun dan terus ke bilik mandi walaupun agak sejuk ditambah hujan yang turun menyambut kehadiran waktu subuh. Sempat juga aku bersolat tahajjud dan witir sebelum azan subuh kerana dalam satu hadith Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud “Sesungguhnya Allah swt telah memberikan (hadiahkan) kepada kamu satu solat, yang mana ianya adalah lebih baik daripada unta-unta yang terbaik. Iaitulah Solat Witir”… hadith riwayat Abu Daud, al-Tirmidhi dan Ibnu Majah. Didalam satu hadith yang lain dari riwayat at-Tabrani, Nabi saw bersabda yang bermaksud “Sesiapa yang mengerjakan sembahyang dhuha, berpuasa tiga hari daripada sebulan dan tidak pernah meninggalkan sembahyang witir sama ada dalam pelayaran dan bermuqim, dicatat baginya pahala orang mati syahid.”. Aku mengejutkan isteri dan anakku untuk solat subuh bersama-sama.

Pagi itu, lebih kurang jam 11.30 pagi kami mendaftar keluar dari resort tepi pantai di Bandar Dungun untuk meneruskan perjalanan ke destinasi kedua. Perjalanan hari itu agak kurang selesa kerana kerja-kerja memperbaiki jalan sedang dijalankan hampir disepanjang jalan dan satelah melalui perjalanan yang agak mencabar, kami akhirnya sampai dan kami terus mendaftar masuk di Kenyir Lake Resort. Kami memilih sebuah calet yang menghadap ke tasik. Satelah selesai solat dhuhur dan ‘asar secara qasar dan jamak, aku duduk diberanda yang menghadap ke tasik. Air tasik yang seluas mata memandang begitu tenang pada petang itu … sungguh Allah swt Maha Agong dalam menciptakan Alam ini …”Susungguhnya didalam penciptaan langit dan bumi dan pertukaran malam dan siang terdapat bukti-bukti (kekuasaan Ilahi) bagi orang-orang yang berakal. Iaitu orang-orang yang sentiasa mengingati Allah swt dalam keadaan mereka berdiri, duduk dan berbaring diatas lambung mereka dan mereka sentiasa memikirkan penciptaan langit dan bumi. (Dan berkata:) Wahai Tuhan kami, tiadalah Engkau ciptakan alam ini dengan sia-sia sahaja. Maha Suci Engkau! Oleh itu lindungilah kami dari azab neraka” … demikian maksud Firman Allah swt dalam Surah ‘Ali ‘Imran, ayat 190 dan 191.

Keesukan harinya selepas sarapan pagi, aku menyewa sebuah bot untuk membawa kami melawat dipersekitaran Tasik Kenyir. Tasik Kenyir yang terletak di hulu Sungai Kenyir, Terengganu merupakan tasik terbesar yang pernah dibina oleh manusia di Semenanjung Malaysia pada tahun 1985 untuk membina Stesen Janakuasa Elektrik Sultan Mahmud bagi menjana kuasa elektrik di Asia Tenggara

Aku tidak dapat bayangkan bagaimana kawasan yang luas dan berbukit-bukau yang dahulunya dipercayai pernah menjadi tempat penginapan dan perlindungan masyarakat pada zaman Neolitik melalui peralatan serta senjata diperbuat daripada batu yang ditemui pakar pengkaji sejarah di kawasan ini, akhirnya berubah menjadi beratus-ratus buah pulau gara-gara ditenggelami air. Khabarnya banyak haiwan liar telah diselamatkan semasa pembinaan empangan ini.

Aku terpegun dalam pesona, melihat kawasan takungan air seluas 2,600 km persegi itu telah menyuburkan warisan alam semula jadi yang ada di sekelilingnya … sesungguhnya Allah swt Maha Agung … Allah swt berfirman dalam Surah al-An’aam ayat 99 yang bermaksud ”Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau …” Melalui pembacaan, aku mendapat tahu bahawa hutan hujan yang menyumbangkan kesegaran oksigen di Tasik Kenyir turut menjadi habitat bagi lebih daripada 2,500 spesies pokok dan tumbuhan termasuk lebih 800 spesies orkid, lebih 300 spesies kulat dan lebih 370 jenis burung.

Kekayaan alam semula jadi yang dimiliki Tasik Kenyir merangkumi 340 buah pulau, 14 air terjun, beberapa jeram serta sungai, gunung batu kapur serta gua yang penuh misteri sememangnya menyimpan ribuan khazanah alam yang berharga untuk diterokai. Pasti seronok para pencinta alam jika menemui spesies pokok pakis yang jarang ditemui, anggerik eksotik, atau unggas dan haiwan seperti enggang, gajah, cempelai dan juga harimau kumbang, baung dan toman yang menambahkan lagi kekaguman kepada mereka yang ingin berkunjung ke kawasan Tasik Kenyir. Tidak hairan jika sudah bertahun-tahun lokasi itu memukau hati ramai pengunjung hanya kerana pandangan kali pertama

Tasik Kenyir yang terletak kira-kira 60 kilometer dari bandar Kuala Terengganu dengan Pengkalan Gawi sebagai pintu masuk utama ke tasik ini yang juga merupakan pintu masuk terdekat ke Taman Negara melalui Tanjung Mentong di Pulau Petang. Tasik Kenyir menjanjikan detik percutian menakjubkan dengan keheningan dan kehijauan alam semula jadi yang mungkin tidak pernah diintai sebelum ini.

Ketenangan dek kehijauan alam semula jadi di Tasik Kenyir memang memukau pandangan. Kebiruan yang memenuhi pemandangan ditambah dengan kicauan pelbagai spesies burung mendamaikan hati yang gundah. Keindahan dan kepelbagaian flora dan fauna di tasik buatan manusia terbesar dan tercantik di Asia Tenggara itu memang mengasyikkan. Pemandangan waktu senja di kala matahari terbenam sememangnya cukup cantik dan mempesonakan. Pemandu bot yang sedari tadi mengawasi perjalanan botnya, mula memperlahankan kelajuannya, Ohh.. rupanya kami telah sampai kesebuah pulau kecil.

Pulau kecil ini dikenali sebagai Pulau Sah Kecil yang berkeluasan 15.84 hektar iaitu lebih kurang lapan kilometer dari Pengkalan Gawi. Di pulau inilah terdapatnya Taman Herba Tasik Kenyir. Disitu terdapat sebuah pondok dengan seorang pegawai hutan yang sentiasa ceria menerima kunjungan para pelancong. Menurut ceritanya, terdapat lebih 200 spesis tumbuhan dan herba yang antaranya Tongkat Ali, Kacip Fatimah, Jerangau, Misai Kucing, Akar Seratus, Mas Cotek, Cekur Emas dan banyak lagi. Kebanyakan daripada pokok-pokok herba tersebut telah di’tag’kan dengan nama saintifik dan nama aslinya. Jadi senanglah para pengunjung termasuk aku mengenali mana satu tongkat Ali dan kacip Fatimah.
Berhampiran dengan pondok tersebut, terdapat sebuah bangsal yang menempatkan dapur untuk merebus herba-herba untuk menjadi minuman para pengunjung.Aku pun mengambil kesempatan untuk meminum air tongkat Ali yang asli, hmm … rasanya sangat pahit dan kelat tapi cukup berkhasiat. Gambar kiri ... Ini dia akar Tongkat Ali yang terdapat di Pulau Herba.

Lebihkurang setengah jam kemudian kami mula beredar untuk ke destinasi berikutnya. Sambil memandu botnya, pemandu bot bercerita, bagi mereka yang sukakan cabaran dan ingin mandi-manda dengan air yang dingin sambil ditemani kehijauan alam semula jadi, terdapat 14 air terjun di Tasik Kenyir yang menjunam dari kecerunan setinggi 500 kaki sehinggalah rangkaian air terjun rendah yang bersambung-sambung.

Katanya lagi,  tidak semua air terjun ini mempunyai laluan mudah, sebaliknya ada yang perlu merentas hutan tebal dan antara air terjun yang pastinya menggamit hati ialah air terjun Lasir, Petuang Rapid, Tembat, Lata Terap, Soak, Petang dan Sungai Buweh yang menjanjikan kedinginan air terjun yang pasti meninggalkan kenangan … begitu ceritanya.

Pemandu bot terus mengemudi botnya dan membawa kami ke Air Terjun Sauk yang merupakan air terjun paling hampir dengan Pengkalan Gawi. Memang seronok dapat berendam di air terjun ini ... sejuk dan menyegarkan tetapi airnya sedikit deras. Sambil bermain air, kami tidak melepaskan peluang mengambil gambar kerana terpukau dengan keindahan lanskapnya. Penat bermain air, aku segera mendapatkan kudap-kudapan yang kami bawa kerana perut terasa berkeroncong. Lebih kurang jam 2.30 petang kami meniggalkan pengkalan bot di Air Terjun Sauk. Dalam perjalanan balik ke Pengkalan Gawi, pemandu bot yang peramah itu bercerita lagi.

Katanya antara aktiviti menarik yang lain ialah mengintai burung . Terdapat lebih 370 spesis burung yang boleh dilihat di persekitaran Tasik Kenyir seperti Kenyalang, Helang, Merbuk, Merpati, Merak dan Rajawali. Aku sebenarnya tidak begitu gemar dengan aktiviti ini kerana ia memerlukan kesabaran yang tinggi, apa tidaknya, bukan senang hendak mengintai burung-burung ini, kalau membuat bising atau tidak bertindak pantas, memang sukar hendak melihat kelibatnya. Pemandu bot menyambung ceritanya, Kelah Santuari Sungai Petang, kira-kira 21 kilometer dari jeti Pangkalan Gawi juga satu tempat yang sangat menarik, keseronokan akan dirasai apabila seseorang turun ke permukaan air dan cuba menangkap ikan kelah dengan menggunakan tangan. Namun untuk sampai ke Kelah Santuari itu, perlu merentas hutan kira-kira 45 minit. Satu perjalanan yang memang meletihkan tetapi apabila sampai ke Lubuk Kejor, kepenatan akan hilang begitu saja ketika melihat ribuan ikan kelah berebut makanan. Aku mengambil keputusan untuk tidak ke sana. Menurutnya lagi aktiviti meneroka gua juga cukup menarik. Antara gua yang selalu dikunjungi ialah Gua Taat dan Gua Bewah yang menurut ceritanya manusia prasejarah pernah membina kehidupan didalam gua tersebut. Ini dibuktikan dengan penemuan tulang-temulang dan artifak peninggalan zaman Mesolithik yang dipercayai berusia lebih 16,000 tahun. Kedua-dua gua itu antara yang masih boleh dikunjungi ‘isi perutnya’ kerana tidak ditenggelami air sejak pembinaan Empangan Kenyir, namun perjalanan ke gua tersebut mengambil masa kira-kira dua jam dari Pengkalan Gawi.

Sedang aku dibuai angin petang yang begitu dingin, bot yang kami naiki, perlahan-lahan menyusuri air tasik yang begitu tenang tetapi di sebalik ketenangan air Tasik Kenyir, siapa sangka di dalamnya terdapat lebih 300 spesies ikan air tawar yang sentiasa menggamit para pemancing kerana pelbagai sepisis ikan air tawar termasuk kelah, lampam, sebarau, baung dan tapah yang hidup bebas di tepian air terjun, jeram, lubuk dan sungai di dalam Tasik Kenyir. Demikianlah infomasi yang aku dapat daripada pemandu bot. “Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan yang berasal dari laut sebagai makanan yang lazat bagimu …” demikian maksud Firman Allah swt dalam surah al-Maaidah ayat 96. Maksud binatang buruan laut iaitu ikan dan termasuk dari sungai, tasik, kolam. Satelah berhenti seketika ditengah-tengah tasik, pemandu bot meneruskan ceritanya, aktiviti lain yang boleh dilakukan di sini ialah saperti perkhemahan yang mana kawasan perkhemahan dan trek jelajah hutan mudah disertai di sepanjang Sungai Saok, Lasir, Cacing, Lawit, Petang, Terenggan, Tembat dan Pulau Poh, manakala aktiviti rentas hutan yang lebih lasak pula menanti di trek laluan ke puncak Gunung Gagau.

Bagi mereka yang meminati sukan air terdapat kemudahan untuk berkayak serta bot laju malah aktiviti sukan air tahunan saperti Kenyir Regatta juga diadakan disini. Katanya lagi … Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said telah membuat kenyataan bahawa, Tasik Kenyir dijangka muncul dengan tarikan baru iaitu aktiviti jelajah pulau. Sebanyak 10 buah pulau kecil yang terdapat di bahagian utara Tasik Kenyir akan dibangunkan mengikut tema tertentu. Projek yang akan dilaksanakan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) itu akan menyaksikan pembinaan Taman Eko-Kenyir seluas 61 hektar di Pulau Selimbar, Pulau Tekak Kecil dan Pulau Kuala Tekak. Tambahnya taman orkid, taman tropika, taman rama-rama dan taman burung akan dibangunkan di beberapa lokasi berhampiran. Seronok mendengar cerita pemandu bot yang sangat infomatif itu, tanpa aku sedari bot kami telah menghampiri Pengkalan Gawi. Walaupun Tasik Kenyir sering diselubungi misteri, tetapi destinasi percutian ini sangat popular di kalangan pengunjung yang cintakan keindahan alam semulajadi, bahkan, kaki-kaki pancing juga gemar ke Tasik Kenyir.

Tasik Kenyir menjanjikan sebuah percutian yang cukup mendamaikan.