Tepat jam 9.00 pagi 14/11/2001 kami telah berada dilobi hotel
dengan pakaian ihram masing-masing untuk meneruskan perjalanan ke Makkah
Al-Mukaramah bagi mengerjakan umrah. Sebelum memakai pakaian ihram, kami mandi
sunat ihram dan berwuduk terlebih dahulu sebagaimana disarankan oleh Ustaz
malam itu, bertujuan memudahkan semasa singgah di Masjid Bir Ali untuk berniat
ihram.
Sementara menuggu bas datang, Ust Talha memberi taklimat
sekali lagi berkenaan rukun-rukun dan wajib-wajib umrah.
Rukun umrah ialah perkara yang mesti dilakukan dan sekiranya
ditinggalkan umrah kita tidak sah iaitu Niat Ihram Umrah, Tawaf mengelilingi
kaabah, Sai diantara Safa dan Marwah, Tahallul iaitu menggunting rambut dan
Tertib. Manakala wajib umrah ialah perkara yang apabila kita langgar, umrahnya
sah tetapi dikenakan dam. Iaitu berniat ihram di miqat dan menjaga pantang
larang dalam ihram.
Lebih kurang jam 9.30 pagi baru bas kami tiba di hadapan Hotel
Al-Haram Madinah. Kami tidak sabar-sabar untuk menaiki bas. Setelah memastikan
semua bagasi kami dimasukkan kedalam perut bas, baru aku mengambil tempat duduk
di dalam bas.
Aku, isteri dan anak-anak yang telah berpakaian ihram. Aku
dan anak lelakiku hanya memakai dua helai kain putih yang tidak berjahit dan
memakai selipar yang tidak menutup kelima-lima jari dan tumit. Manakala isteri
dan anak-anak perempuanku memakai pakaian yang menutup seluruh anggota kecuali
muka dan tapak tangan. Kami semua ceria dan bersiap sedia untuk menjalani
ibadah seterusnya.
Setengah jam kemudian , bas mula bergerak perlahan-lahan
meninggalkan Kota Madinah untuk menuju ke Kota Makkah. Bas melalui jalan
bersebelahan dengan Perkuburan Baqi’. Dari kejauhan aku dapat melihat Masjid
Nabawi semakin kami tinggalkan. Aku berasa hiba meninggalkan Masjid Nabawi dan
Makam Rasulullah SAW dan dua sahabatnya.
Lebih kurang setengah jam kami dalam perjalanan, bas kami
memasuki satu kawasan agak rendah yang dipenuhi pohon-pohon kurma dan
pokok-pokok lain yang menghijau dan dari jauh sudah kelihatan menara masjid
yang menjulang tinggi, iaitu menara Masjid Bir Ali.
Masjid Bir Ali adalah satu Masjid yang sangat
penting bagi para jemaah haji dan juga umrah kerana menjadi tempat miqat
(tempat niat ihram) bagi penduduk
Madinah dan mereka yang datang dari Madinah. Letaknya lebih kurang 12 km dari
Masjid Nabawi.
Ust Talha memulakan tazkirah tentang sirah
Masjid Bir Ali. Menurut sirah Islam, semasa Nabi dan para sahabat dalam perjalanan
ke Mekah untuk menunaikan haji dan umrah, Baginda telah berhenti disuatu
kawasan lembah yang dikenali sebagai Lembah Aqiq di Daerah Dzulhulaifah.
Baginda berteduh dibawah sebatang pohon untuk mendidirikan solat sebelum
meneruskan perjalanan ke Mekah. Selepas daripada peristiwa tersebut, telah
dibina sebuah masjid di tempat pohon berkenaan dan masjid itu dikenali sebagai
Masjid Syajarah (Masjid Pohon). Masjid tersebut juga kemudiannya dikenali
sebagai Masjid Bir Ali kerana Ali bin Abi Thalib pernah menggali beberapa
perigi untuk kegunaan para jemaah. Juga dikenali sebagai Masjid Dzulhulaifah
kerana terletak di Daerah Dzulhulaifah, serta dikenali sebagai Masjid Ihram dan
Al-Miqat kerana fungsi masjid sebagai miqat makani (tempat niat ihram) bagi
jemaah yang akan mengerjakan haji atau umrah yang pergi ke Mekah dari arah
Madinah.
Ust Talha menyambung, semasa Umar bin Abdul
Aziz menjadi Gabernur Madinah dari tahun 87-93 Hijriah, beliau telah
memperbesarkan Masjid Bir Ali. Pembesaran selanjutnya telah dilakukan oleh
Zaini Zainuddin Alistidar pada 861 Hijriah. Kemudian semasa pemerintahahn
Utsmaniah, sekali lagi Masjid Bir Ali telah di perbesarkan iaitu pada tahun
1090 Hijriah. Ketika pemerintahan Raja
Fahd bin Abdul Aziz (1981-2005), rombakan
secara besar-besaran telah dilakukan sehingga menelan belanja sekitar
170 juta riyal. Keluasan dewan solat boleh menampung sehingga 5,000 orang pada
satu-satu masa. Masjid ini juga dilengkapi dengan 512 bilik air dan 566 bilik
mandi. Sementara terdapat 500 petak letak kereta dan 80 petak letak kenderaan
panjang di kawasan parkir di sekeliling masjid.
Bas kami semakin menghampiri Masjid Bir Ali
dan kelihatan beberapa gerai yang menjual barang-barang kelengkapan umrah
seperti kain ihram, telekung, selipar dan bermacam-macam lagi. Jadi bagi mereka
yang tak membawa kain ihram, boleh beli di gerai tersebut. Harganya pun amat
berpatutan.
Sebelum menuruni bas, sekali lagi Ust Talha
berpesan supaya kami hanya mendirikan solat sunat tahiyatul masjid dan solat
sunat ihram sahaja dan kemudian naik semula ke dalam bas. Ust akan memimpin
bacaan niat ihram setelah kami berkumpul semula didalam bas. Selesai memberi
peringatan, Ustaz bersama kami semua turun dari bas dan berjalan masuk ke dalam
kawasan Masjid.
Pemandangan didalam kawasan masjid sungguh
cantik dan kebersihan sentiasa dijaga. Pohon-pohon kurma dan tumbuhan lain
begitu subur menghijau yang menyejukkan mata memandangnya.
Suasana didalam masjid ketika itu memang
lengang, orang tidak berapa ramai lagi yang sampai ke Masjid Bir Ali. Oleh
kerana kami semua telah siap berwudu dan memakai pakaian ihram, jadi kami terus
berjalan masuk ke dalam masjid untuk mendirikan solat tahiyatul masjid dan
sunat ihram. Sepuluh minit sahaja dah selesai. Tetapi kerana mengingatkan
pesanan Ustaz tadi, jadi kami tak tunggu lama terus berjalan naik semula ke
dalam bas.
Setelah kami semua berada di dalam bas semula, sekali lagi
Ustaz mengingatkan akan 13 pantang larang yang perlu dijaga semasa dalam Ihram.
Ustaz menyebutnya satu persatu saperti berikut:
- Tidak boleh memakai pakaian bersarung atau berjahit dan bercantum - lelaki sahaja.
- Tidak boleh menutup kepala atau sebahagian darinya - lelaki sahaja. Berteduh dibawah pokon atau payung dibenarkan.
- Tidak boleh menutup muka - wanita sahaja. Memakai cermin mata dan penutup hidung untuk mengelakkan habuk dibenarkan.
- Tidak boleh memakai sarung tangan . Jam tangan dan rantai tangan dibenarkan.
- Tidak boleh memakai wangi-wangian di badan atau pakaian. Juga tidak boleh makan, minum atau menghidu sesuatu yang wangi - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh memakai minyak di rambut, janggut dan semua bulu-bulu muka - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh menanggalkan rambut atau bulu-bulu badan - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh memotong kuku - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh menebang / memotong / mencabut pokok ditanah haram - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh memburu binatang buruan - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh bernikah / menikahkan / menerima wakil nikah - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh melakukan pendahuluan persetubuhan - lelaki dan wanita.
- Tidak boleh melakukan persetubuhan - lelaki dan wanita.
Ustaz
juga menerangkan, bagi wanita yg sedang berhaidh atau nifas, juga wajib berniat
ihram umrah, tetapi terpaksa menunggu sehingga bersih, barulah boleh melakukan
tawaf untuk umrahnya dan menyelesaikan semua rukun dan perkara wajib yang
lainnya. Manakala bagi wanita yang diyakini akan datang haid, mereka hendaklah
mengenakan pakaian ihram seperti biasa dan nait bersyarat. Gunanya niat
bersyarat ialah jika ditakdirkan mereka masih belum bersih sedangkan masa telah
sampai untuk bertolak balik, maka mereka bolehlah menggunting rambut untuk
bertahallul tanpa perlu membayar dam.
Setelah
Ustaz berpuas hati, barulah Ustaz memimpin bacaan niat ihram umrah kami semua.
Maka wajiblah bagi diri kami semua menjaga pantang larang ihram umrah yang 13
itu. Seterusnya Ustaz mengetuai bacaan talbiah dan berpesan agar kami semua
memperbanyakkan bacaan talbiah sepanjang perjalanan sehingga sampai ke Makkah
Al-Mukarramah.
Bas
kami meninggalkan Masjid Bir Ali untuk meneruskan perjalanan ke Makkah
Al-Mukarramah yang jaraknya lebihkurang 420 km. Pada mulanya memang bergema
bacaan talbiah didalam bas kami, tetapi lama-kelamaan mulai perlahan dan
akhirnya senyap sunyi kerana masing-masing terlelap.
Sedar tak sedar, bas kami telah berhenti di
satu kawasan rehat. Kami pun turun untuk ke bilik air, solat jamak zohor/asar
dan makan tengah hari. Kami dijamu dengan makan nasi arab berlauk ayam dan ikan
goring. Susah juga nak habiskan, sebab tak berkuah. Kami berada dikawasan rehat
tersebut selama lebih kurang 45 minit sebelum bas kami memulakan semula
perjalanan ke Makkah Al-Mukarramah.
Sepanjang perjalanan ke Makkah Al-Mukarramah
kelihatan dikanan kiri jalan kawasan padang pasir yang luas sayup mata
memandang. Aku tidak dapat melelapkan mata.
Setelah mengharungi perjalanan yang agak
meletihkan, akhirnya bas kami tiba di Kota Makkah Al-Mukarramah. Kami
ditempatkan disebuah hotel yang sederhana di bahagian Marwah, hanya kira-kira
100 meter dari Masjidil Haram. Nota:
Hotel tersebut kini telah dirobohkan untuk pembesaran Masjidil Haram.
Jam 5.00 petang kami telah bersedia di lobi
hotel untuk mengerjakan tawaf dan sai umrah. Sebelum kami bergerak, Ustaz telah
memberi penerangan berkenaan tawaf dan sai yang menjadi rukun umrah.
Tawaf bermaksud
mengelilingi kaabah sebanyak 7 pusingan dengan syarat-syaratnya. Lafaz
niat tawaf ialah:
“Ya Allah, aku hendak melakukan tawaf Baitullahil Haram tujuh
keliling tawaf Umrah kerana Allah Taala.”
Syarat-syarat
Sah Tawaf :
- Hendaklah dimulakan digarisan yang membetuli dengan Hajar al Aswad.
- Berniat melakukan tawaf.
- Mengelilingi Ka’abah sebanyak 7 pusingan dengan yakin.
- Sentiasa mengarahkan bahu kiri ke arah Ka’abah.
- Perbuatan dilakukan semata semata untuk tawaf.
- Dilakukan di dalam masjid, di luar Hijir Ismail dan tidak menyentuh mana mana bahagian Kaabah.
- Suci daripada najis dan dalam keadaan berwuduk.
- Menutup aurat seperti mana di dalam Solat.
Sekiranya syarat-syarat diatas tidak dilaksanakan,
maka tawaf itu tidak sah dan Umrahnya juga terbatal.
Sunat Sunat Tawaf:
- Berjalan kaki walaupun seorang perempuan.
- Mengistilamkan Hajar al Aswad dengan tangan kanan kemudian mengucupnya dengan meletakkan tangan di dahi.
- Setiap tawaf itu hendaklah berdoa dan memohon apa saja yang dihajati. Doa yang ma’thur adalah lebih baik daripada sebaliknya dan Al Quran adalah sebaik baik zikir yang diucapkan.
- Bagi setiap tawaf yang di ikuti dengan Sa’i, tiga pusingan tawaf yang awal hendaklah dilakukan secara berlari anak, selebihnya berjalan macam biasa.
- Bagi orang lelaki dan kanak kanak hendaklah memakai selepang yang disangkut ke atas bahu kiri serta dililitkan ke bawah ketiak kanan semasa tawaf dan sai’.
- Dilakukan secara berturut turut.
- Sunat merapatkan diri dengan Ka’abah sekiranya keadaan mengizinkan.
- Sembahyang 2 rakaat dibelakang Maqam Ibrahim selepas selesai tawaf.
- Sunat juga memasuki Hijir Ismail sebanyak yang boleh untuk bersembahyang sunat (selepas selesai tawaf).
Jenis-jenis Tawaf
- Tawaf Ifadhah : Ulama’ sepakat bahawa Tawaf Ifadhah ini merupakan rukun bagi ibadah Umrah. Tanpanya ibadat umrah tidak akan terlaksana.
- Tawaf Qudum : Iaitu Tawaf selamat datang yang dilakukan ketika mula-mula sampai ke Mekah. Tidak perlu bagi jemaah yang masuk ke Mekah untuk mengerjakan ibadah umrah; Atau mereka yang datang untuk mengerjakan haji tetapi terus pergi ke Arafah untuk berwukuf; Atau penduduk Makkah yang tinggal dalam lingkungan miqat.
- Tawaf Wida’ : Iaitu Tawaf selamat tinggal dilakukan ketika hendak meninggalkan Mekah.
- Tawaf Nazar : Iaitu Tawaf yang dilakukan kerana menunaikan nazar yang telah dibuat.
- Tawaf Sunat : Selain daripada di atas dikira sebagai tawaf sunat.
Kami dibawa ke Masjidil Haram melalui tangga untuk turun ke tingkat bawah (Nota: Tangga-tangga ni sekarang dah tiada lagi … hanya tinggal kenangan).
Tangga-tangga untuk terus ke
tingkat satu dan juga menuruni ke tingkat bawah (kini sudah tiada …bangunan yang kelihatan pun sudah tiada … hanya tinggal kenangan).
Tembok dihadapan pintu 1 ini juga telah tiada. Dulu dibawah tembok
ini banyak gerai-gerai jualan ... Kini hanya tinggal kenangan.
Kami dibawa masuk ke Masjidil Haram melalui pintu
no. 1 iaitu Pintu King Abdul Aziz.
Antara ruang dalaman Masjidil
Haram yang kami lalui sebelum sampai ke dataran Kaabah. Karpet merah daripada
dulu sampai sekarang.
Sudah sampai ke dataran Kaabah. Dari sini kami
masing-masing berniat untuk melakukan tawaf umrah sebanyak tujuh pusingan.
Dengan dipimpin oleh Ust Talha, kami berjalan sehingga ke penjuru Hajar Aswad,
kami berhenti dan mengangkat tangan kanan ke arah Hajar Aswad sambil membaca “Bismillahhi Allahuakbar” dan mencium tapak
tangan dan meneruskan perjalanan, maka bermulalah pusing pertama tawaf kami.
Apabila sampai di penjuru Yamani, kami sekadar melambaikan tangan sambil
berjalan. Kami berjalan dengan sederhana laju tetapi berhati-hati supaya tidak
terbatal wuduk. Alhamdulillah kami dapat lakukan sehingga selesai tujuh
pusingan dengan selamat. Doa-doa yang kami baca saperti buku panduan.
Oleh kerana orang tidak bergitu ramai, jadi
agak mudah untuk kami menyelesaikan tawaf dan kami beredar menuju ke belakang
Makam Ibrahim untuk mendirikan solat sunat tawaf sebanyak dua rakaat dan
membaca doa sambil mengadap multazam. Multazam ialah tempat di Kaabah antara Hajar
Aswad dengan pintu Kaabah, iaitu salah satu tempat mustajab doa. Makam Ibrahim
adalah bekas tapak kaki Nabi Ibrahim yang disimpan didalam kurungan saperti kandang
berwarna keemasan.
Selesai solat sunat tawaf dan berdoa di
belakang Makam Ibrahim, kami dibawa menuju ke Bukit Safa. Tetapi sebelum itu, kami
diajak untuk minum air zam-zam dahulu kerana ia adalah sunnah setelah selesai
mengerjakan tawaf.
Orang ramai berkumpul dikawasan paip air
zam-zam kerana cuaca agak panas. Dari sini kami naik tangga untuk menuju ke
Bukit Safa melalui Pintu Al-Safa. Tempat
air zam-zam serta tangga yang kelihatan sudah tiada kerana telah dipecahkan
untuk pelebaran kawasan tawaf … Kini hanya tinggal kenangan.
Gambar kiri … Ini dia Bukit Safa, yang orang duduk
diatasnya. Gambar kanan … Sekarang kawasan Bukit Safa telah dipagar
untuk mengelakkan orang naik keatasnya.
Disini kami berniat untuk melakukan Sai antara
Safa dan Marwah yang jaraknya lebih kurang 700 meter. Sebelum bergerak, kami
mengadap kearah kaabah dan mengangkat kedua tangan sambil membaca
“BismillahhiAllahuakbar” kemudian berjalan kearah Bukit Marwah. Apabila sampai
di lampu hijau yang pertama disunatkan berlari anak sehingga ke lampu hijau
yang kedua, kemudian berjalan kaki semula sehingga sampai ke Bukit Marwah dan
dikira satu pusingan. Semasa Sai tidak diwajibkan dalam keadaan berwuduk.
Ini dia laluan Sai’ iaitu laluan dua lorong,
satu dari Bukit Safa ke Bukit Marwah (lorong sebelah kanan) dan satu lagi dari Bukit
Marwah ke Bukit Safa (lorong sebelah kiri). Laluan tengah adalah untuk kerusi
roda. Kini kawasan Sai telah dilebarkan, dua laluan diatas telah dibuahsuai
menjadi laluan dari arah Bukit Marwah ke Bukit Safa sahaja dan telah dibina
laluan baru dari Bukit Safa ke Bukit Marwah. Keadaan sekarang lebih selesa
lagi.
Ini pula Bukit Marwah tetapi tidak tinggi
saperti Bukit Safa dan masing-masing boleh berdiri di atas Bukit Marwah. Disini
kami sekali lagi mengadap kearah Kaabah lalu mengangkat kedua tangan dan
membaca “BismillahhiAllahuakbar” untuk memulakan Sai pusingan ke dua dan
berjalan kearah Bukit Safa pula.
Demikianlah kami lalukan sehingga cukup tujuh
pusingan dan berakhir di Bukit Marwah. Doa setiap pusingan kami baca mengikut
buku panduan. Selesai tujuh pusingan, kami pun menggunting rambut untuk bertahallul
iaitu melepaskan segala pantang larang dalam berihram.
Ketika kami selesai bertahallul, waktu maghrib
sudah hampir tiba, jadi kami tunggu didalam masjid untuk mendirikan solat
Maghrib berjemaah. Selesai solat maghrib kami lantas balik ke bilik hotel untuk
menukar pakaian.
Apabila masuk waktu Isyak, kami keluar lagi ke
Masjidil Haram. Pemandangan waktu malam di sekitar Masjidil Haram begitu cantik
dipenuhi dengan cahaya lampu.
Dibahagian dalam masjid juga
sangat terang kerana lampunya begitu banyak sekali.
Dataran kaabah juga begitu
diterangi dengan lampu-lampu yang bersinar sehingga keadaan di dataran kaabah kelihatan
saperti hari siang sahaja.
Selesai solat isyak, kami balik ke hotel untuk
makan malam kemudian berehat di bilik sahaja kerana telah kepenatan mengharungi
perjalanan yang jauh sepanjang hari.
Kami sekeluarga seramai lima orang duduk satu
bilik.
Selama dua hari kami hanya
berulang alik dari hotel ke masjid untuk solat lima waktu dan sekali sekala
melakukan tawaf sunat.
Ini antara gerai yang terdapat ditepi laluan
menuju ke Masjidil Haram yang terkenal dengan kedai dua rial. Semua barang
dijual dengan harga dua rial setiap satu (Kini
sudah tiada lagi, dirobohkan untuk pembesaran Masjidil Haram)
Pada hari yang ke empat di Mekah, kami dibawa
untuk ziarah luar kawasan saperti Jabal Rahmah, Gua Thur and akhirnya ke Masjid
Tanaim untuk mengambil miqat umrah.
Didalam perjalanan ke Gua Thur, Ustaz telah
memberi tazkirah berkenaan penghijrahan Rasulullah SAW ke Yathrib. Apabila
penganut Islam di Makkah semakin bertambah, kaum Kafir Quraisy Makkah telah
bertindak meningkatkan penyeksaan terhadap umat Islam. Bagi mengelakkan ancaman
itu, Rasulullah SAW mengarahkan pengikutnya supaya keluar dari Makkah dan
berhijrah ke Yathrib. Mereka meninggalkan keluarga yang kafir dan harta benda
dan berhijrah ke Yathrib secara sembunyi-sembunyi kecuali Umar bin Al-Khatab r.a.
yang telah memberitahu orang kafir Quraisy tentang penghijrahannya seraya
berkata: "Sesiapa yang mahu ibu kehilangan anaknya, esok tunggu aku di
tengah wadi ini." Namun tiada seorang pun berani keluar menyahut
cabarannya. Ketibaan mereka di Yathrib telah disambut dengan mesra oleh
penduduk Yathrib yang telah memeluk Islam.
Menyedari perpindahan tersebut, kaum Quraisy telah
mengadakan satu persidangan di Dar an-Nadwah bertujuan untuk membunuh Rasulullah
SAW. Mereka memutuskan untuk memilih seorang pemuda yang gagah daripada setiap
kabilah untuk membunuh Rasulullah SAW.
Mengetahui rancangan jahat kaum Quraisy
Makkah, Rasulullah SAW telah bermunajat kepada Allah SWT, maka turunlah Malaikat
Jibrail menemui Baginda SAW untuk memberitahunya bahawa Allah SWT mengarahkan
Baginda supaya meninggalkan Kota Makkah pada waktu malam. Lalu Baginda menemui
sahabat baiknya iaitu Abu Bakar as-Siddiq (as) dan memintanya supaya menemani
Baginda dalam perjalanan itu. Rasulullah SAW
juga memberitahu rancangan Baginda kepada Ali bin Abi Talib (as). Baginda
memberitahunya: “Saya akan berhijrah tetapi anda perlu mengambil tempat
saya di rumah” . Ali (as) tanpa banyak soal menuruti permintaan
Rasulullah SAW walaupun menyedari bahaya bakal
dihadapinya.
Rasulullah SAW dan Abu Bakar (as) keluar dari
Makkah pada malam itu juga iaitu bertepatan dengan hari Isnin, 1 Rabiul Awal,
tahun ke-53 kelahiran Baginda SAW. Abu Bakar (as) telah mengupah Abdullah bin
Uraiqit ad-Daili, seorang musyrik untuk menjadi penunjuk jalan ke Yathrib dengan
syarat dia mengelakkan jalan yang biasa diketahui dan menggunakan jalan lain
yang tidak diketahui oleh kafir Quraisy. Dengan bantuan Abdullah bin Uraiqit,
Rasulullah SAW dan Abu Bakar (as) menghala ke arah Yaman sehingga sampai ke Gua
Thur lalu Baginda dan Abu Bakar (as) bersembunyi didalamnya.
Pada malam tersebut juga, sekumpulan pemuda dari setiap kabilah kaum
Quraisy Makkah telah mengepung rumah Rasulullah SAW dengan tujuan apabila
Rasulullah SAW keluar rumah, maka mereka akan membunuh-Nya, namun sepanjang
malam, Rasulullah SAW tidak keluar rumah. Apabila fajar menyingsing, mereka
terperanjat melihat Ali bin Abi Talib (as) yang keluar dari rumah dan bukannya Rasulullah
SAW. Mereka pun terpinga-pinga memikirkan bila Rasulullah SAW keluar dari rumah
itu.
Mereka keluar mengejar Raulullah SAW mengikut
jalan Makkah yang biasa tetapi gagal menemui Baginda. Mereka menghala menuju
jalan ke Yaman sehingga sampai di muka Gua Thur. Apabila kaum Quraisy
menghampiri gua itu untuk mencari Rasulullah SAW tetapi mereka tidak
memasukinya. Mereka yakin Rasulullah SAW dan Abu Bakar (as) tidak berada di
dalam kerana mulut gua itu dilitupi oleh benang sarang labah-labah dan sepasang
burung merpati.
Abu Bakar r.a. melihat kaki-kaki mereka ketika mereka
sedang berdiri di muka gua itu. Beliau menggeletar bimbangkan nyawa Rasulullah
SAW, seraya berkata: "Demi Allah! Wahai Rasulullah, kalau salah seorang
daripada mereka melihat ke tempat letak kakinya, nescaya dia akan melihat
kita." Rasulullah SAW mententeramkannya dengan bersabda: "Wahai
Abu Bakar, kamu sangka kita berdua, sedangkan Allah adalah yang ketiga".
Allah SWT telah membantu dua insan ini, melindungi mereka daripada bahaya.
Kumpulan Quraisy kemudian meninggalkan gua itu dan bersetuju untuk pulang ke
Makkah.
Di atas bukit inilah terletaknya Gua Thur.
Kehilangan Raulullah SAW menyebabkan kaum
Quraisy Makkah semakin marah. Mereka menawarkan hadiah yang lumayan kepada
sesiapa sahaja yang dapat menangkap Rasulullah SAW. Ramai yang mencuba nasib termasuk
Suraqah bin Ja’syam tetapi semuanya gagal.
Rasulullah SAW dan Abu Bakar (as) bersembunyi
di dalam Gua Thur selama tiga malam bersama
Abdullah bin Abu Bakar yang masih remaja. Abdullah seorang pemuda yang
berpengetahuan, mahir, peka dan cepat memahami. Tiada sesiapa mengetahui tempat
persembunyian Rasulullah SAW dan Abu Bakar (as) kecuali lima orang sahaja.
Mereka ialah Abdullah Bin Abu Bakar As-Siddiq sendiri yang sentiasa mendengar
berita yang dicakap oleh pembesar Quraisy diwaktu siang dan membawa berita
tersebut ke Gua Thur pada tengah malam. Asma’
binti Abu Bakar As-Siddiq yang menghantar makanan ke Gua Thur. Aisyah binti Abu
Bakar As-Siddiq yang menyediakan makanan. Amir bin Fuhairah yang membawa
kambing-kambing milik Abu Bakar As-Siddiq ke kaki Bukit Thur untuk
menghilangkan jejak-jejak kaki Nabi dan Abu BAkar As-Siddiq. Dimana sebelah
pagi beliau mengembala kambing, petang beliau memerah susu kambing, dan
malamnya, beliau menghantar susu kambing ke Gua Thur. Abdullah bin Uraiqit yang membawa dua ekor unta dan sebagai
penunjuk jalan Rasulullah SAW dan Abu Bakar As-Siddiq.
Apabila Rasulullah SAW telah yakin musuh sudah
beredar, Rasulullah SAW dan Abu Bakar (as) keluar daripada Gua Thur untuk meneruskan
perjalanan dengan menaiki unta yang dibawa oleh Abdullah bin Uraiqit.
Ketiga-tiga mereka menggunakan laluan tidak diketahui ramai untuk ke Yathrib iaitu
jalan pantai Laut Merah merentasi jarak yang lebih jauh bagi mengelakkan
kumpulan pemburu Quraisy. Namun Suraqah bin Ja’syam telah berjaya menjejaki
mereka. Apabila Suraqah mendekati mereka berdua, kaki-kaki kudanya terbenam ke
dalam pasir dan tidak berupaya untuk berjalan. Dia mencuba sebanyak tiga kali
supaya kudanya menuju ke arah Rasulullah SAW, namun kudanya tetap enggan. Pada
ketika itu, dia yakin bahawa di hadapannya ialah seorang Rasul yang mulia.
Lantas dia meminta supaya Rasulullah SAW berjanji memberikannya sesuatu, jika
dia menolong Baginda. Baginda menjanjikan untuknya dua gelang tangan yang dipakai
oleh Kisra. Suraqah kemudiannya pulang ke Makkah dan berpura-pura seolah-olah
dia tidak menemui sesiapa.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah
SAW dan Abu Bakar meneruskan perjalanan dan singgah di kemah Ummu Ma’bad, yang
tinggal di padang pasir dan menggembala kambing. Rasulullah SAW minta izin
untuk memerah susu kambing dan diizinkan oleh Ummu Ma’bad. Rasulullah SAW
dengan menyebut nama Allah SWT, mengusap susu kambing tersebut lalu berdoa.
Memancarlah susu kambing itu yang kemudian ditampung dalam sebuah bekas.
Baginda menyuruh Ummu Ma’bad minum, setelah itu para sahabatnya, baru kemudian
baginda sendiri minum. Setelah semua puas, baginda memenuhi bekas itu kembali
dan meninggalkannya di sana, kemudian meneruskan perjalanan. Tidak lama
kemudian, Abu Ma’bad suami Ummu Ma’bad pulang dan kehairanan melihat bekas yang
penuh dengan susu. Dia bertanya dari
mana susu itu datang? Ummu Ma’bad mengatakan bahawa baru saja singgah seorang
lelaki penuh berkat dengan sifat demikian dan demikian. Mendengar keterangan
isterinya, Abu Ma’bad segera meyakini bahawa orang itulah yang dicari-cari kaum
Quraisy. Dan dia bertekad seandainya mempunyai peluang akan menemui lelaki itu.
Raulullah SAW dan Abu Bakar (as) serta
pembantunya meneruskan perjalanan. Mereka meredah gunung, bukit dan gurun di
bawah perit matahari tetapi mereka tidak pernah berputus asa. Mereka meletakkan
segala kepercayaan kepada Allah SWT. Akhirnya dengan perlindungan Allah SWT, pada hari Isnin 8 Rabiul Awal bersamaan 23 Sep
622M, Baginda telah tiba di suatu tempat yang dikenali sebagai perkampungan
Quba, iaitu beberapa kilometer di selatan Yathrib. Rasulullah SAW telah membina
masjid di situ dan tinggal beberapa hari di perkampungan Quba bersama Bani Amru
bin Auf di rumah Kalthum bin Al-Hudri.
Selesai
sahaja tazkirah daripada Ustaz, bas kami pun berhenti ditepi jalan untuk
melihat bukit yang terdapat Gua Thur.
Bukit
tidak berapa jelas disebabkan matahari baru mulai terbit. Pada masa tu, tiada
jalan yang sempurna untuk sampai ke Gua Thur.
Setelah
bergambar, bas kami meneruskan perjalanan ke Jabal Rahmah yang terletak di
Padang Arafah.
Ustaz
Talha menerangkan bahawa mengikut sejarah, Jabal Rahmah merupakan tempat
pertemuan semula Nabi Adam AS dan isteriNya Siti Hawa di muka bumi ini selepas
keluar dari syurga. Mereka bertemu semula selepas 200 tahun terpisah.
Kami
menaiki anak-anak tangga untuk sampai ke atas dan kami berdoa memohon perlindungan
Allah SWT serta keberkatan hidup kami bersama keluarga. Di sepanjang laluan
tangga naik dan turun, ada berbagai gelagat manusia dapat dilihat. Ada yang
cedera, ada yang kudung tangan dan kaki, ada membawa anak-anak kecil sambil
mengharapkan ikhsan dari para pengunjung.
Di dataran
Jabal Rahmah terdapat banyak unta yang dihias cantik untuk ditunggangi oleh para
pengunjung. Sekali naik termasuk ambil gambar dikenakan bayaran sepuluh rial
sahaja.
Selesai di Jabal Rahmah, kami berpatah balik
ke Makkah dan singgah di Masjid Tanaem untuk mengambil miqat umrah sunat.
Masjid Tanaem juga dikenali sebagai Masjid
Aisyah isteri Rasulullah SAW kerana Aisyah pernah berniat ihram di masjid ini.
Ia merupakan tempat berniat ihram (miqat) yang paling hampir dengan Makkah
iaitu sekitar tujuh kilometer sahaja.
Setelah menukar pakaian dengan pakaian ihram
yang kami bawa dan mengambil wuduk kami semua masuk ke dalam dewan masjid untuk
mendirikan solat sunat tahiyatul masjid dan solat sunat ihram kemudian kami
berniat ihram umrah. Kemudian kami menaiki bas semula untuk terus ke Masjidil
Haram bagi melaksanakan tawaf, sai dan tahalul.
Berselang dua, kami dibawa
lagi ke Masjid Tanaem untuk bermiqat umrah sunat. Hari-hari berikutnya kami
hanya berulang alik dari hotel ke masjid untuk solat lima waktu dan sekali
sekala melakukan tawaf sunat.
25/11/2001 adalah hari
terakhir kami berada di Makkah Al-Mukarramah. Malam tu Ustaz dah pesan supaya
mengemas semua barang dan membawa turun ke lobi hotel selepas solat subuh,
tawaf wida’ jam 8.00 pagi manakala bas akan berlepas ke Jeddah jam 10.00 pagi.
Isteri
dan anak lelakiku bergambar kenangan sebelum meninggalkan hotel di Makkah.
Tepat
jam 10.00 pagi bas bergerak meninggalkan Kota Makkah Al-Mukarrah untuk menghala
ke Jeddah. Ustaz memaklumkan bahawa kami akan dibawa bersiar-siar di Masjid
Terapung di Kota Jeddah sebelum menghantar kami ke Lapangan Terbang King Abdul
Aziz untuk berlepas pulang ke Malaysia.
Ini dia Masjid Terapung Jeddah yang juga dikenali sebagai
Masjid Fatimah Az-Zahra. Masjid ini terletak di tepi Laut Merah. Waktu kami
sampai air laut tengah surut, jadi nampaklah tiang-tiang masjid… taklah
kelihatan terapung masjid tu.
Aku sempat juga mendirikan solat sunat tahiyatul masjid di Masjid Terapung Jeddah. Kami berada di sekitar masjid tu lebih kurang setengah jam sebelum kami dihantar ke lapangan terbang.
Aku sempat juga mendirikan solat sunat tahiyatul masjid di Masjid Terapung Jeddah. Kami berada di sekitar masjid tu lebih kurang setengah jam sebelum kami dihantar ke lapangan terbang.
Lepak-lepak
di Lapangan Terbang King Abdul Aziz Jeddah setelah check-in barang, sementara
menunggu penerbangan jam 3.30 petang waktu tempatan.
InsyaAlah
jumpa lagi di memori seterusnya.
No comments:
Post a Comment