Sebagai orang Islam, kalimah InsyaAllah
yang bermaksud “dengan izin Allah’ ini selalu digunakan apabila kita berjanji
atau ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang. Sebagai manusia kita sangat
lemah dan tidak boleh mengetahui apa yang akan berlaku di masa hadapan. Oleh
itu, Allah SWT telah mengajar makhlukNya agar mengucapkan kalimah ini.
Kalimah
suci ini mengandungi beberapa makna, antaranya pertama, manusia sangat
bergantung kepada ketentuan Allah SWT; kedua, dapat menghindar diri dari sifat
sombong kerana sesuatu kejayaan yang telah dicapai; ketiga, menunjukkan kebolehan
manusia sangat terbatas untuk melakukan sesuatu di hadapan manusia dan Allah
SWT; dan keempat, berkenyakinan bahawa hari esok lebih baik daripada hari ini.
Dengan mengucapkan InsyaAllah, manusia akan mempunyai rasa rendah diri
terhadap Penciptanya iaitu dengan mengakui bahawa hanya Allah SWT sahaja yang
dapat memakbulkan dan merealisasikan apa yang diingini dan dirancangnya.
Allah SWT telah mengajar RasulNya,
Muhammad SAW untuk mengucapkan kalimah ini. Ini telah diterangkan di dalam ayat
23-24, Surah Al Kahfi yang bermaksud: “Dan
jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu: "Sesungguhnya aku akan
mengerjakan ini besok pagi (23) kecuali (dengan menyebut):
"InsyaAllah". Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan
katakanlah: "Mudah mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang
lebih dekat kebenarannya dari pada ini" (24).
Diceritakan
dalam Tafsir Ibnu Kathir bahawa suatu hari, kaum Quraisy mengutus an-Nadlr bin
al-Harts dan Uqbah bin Abi Mu'ith menemui seorang pendita Yahudi di Madinah
untuk menanyakan kenabian Muhammad bin Abdullah. Kedua utusan itu menceritakan
segala perkara yang berkaitan dengan sikap, perkataan, dan perbuatan Muhammad
bin Abdullah.
Pendita
Yahudi tersebut berkata, "Tanyakan kepada Muhammad bin Abdullah
tentang tiga perkara. Jika ia dapat
menjawabnya, ia Nabi yang diutus. Akan tetapi, jika tak dapat menjawabnya, ia
hanyalah orang yang mengaku sebagai Nabi. Pertama, tanyakan tentang
pemuda-pemuda pada zaman dahulu yang meninggalkan kota dalam tempoh yang lama
dan perkara yang terjadi sesudahnya (pemuda ashabul-kahfi). Kedua, tanya
kepadanya tentang seorang pengembara yang sampai ke Masyriq dan Maghrib serta
peristiwa yang berlaku (Kisah Dzulkarnain). Ketiga, tanya kepadanya tentang
roh."
Kedua-dua
utusan kaum Quraisy tersebut pulang ke Makkah lalu menemui Rasulullah SAW dan
menanyakan ketiga-tiga persoalan tersebut di atas. Namun Rasulullah SAW
memintanya untuk menunggu sehingga esok hari kerana mengharapkan turunnya wahyu
pada keesokan harinya tanpa mengucapkan InsyaAllah. Keesukan harinya,
wahyu tidak turun seperti yang diharapkan oleh Rasulullah SAW. Oleh kerana itu,
Rasulullah SAW gagal menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh golongan
kafir itu.
Rasulullah SAW
menunggu-nunggu wahyu sampai 15 malam, namun Jibril tak kunjung datang.
Orang-orang Makkah mulai mencemoh dan Rasulullah SAW sendiri sangat sedih,
gundah gulana, dan malu karena tidak tahu apa yang harus dikatakan kepada kaum
Quraisy. Kemudian, datanglah Jibril membawa wahyu yang menegur Nabi SAW kerana
menjanjikan sesuatu pada esok hari tanpa mengucapkan "InsyaAllah". (ayat
23/24, Surah al-Kahfi).
Jibril juga
menyampaikan jawapan kepada ketiga-tiga persoalan tersebut iaitu tentang
pemuda-pemuda ashabul-Kahfi (ayat 9 ~26); tentang Dzulqarnain (ayat
83~101) dan tentang roh (ayat 85).
Menurut
ahli tafsir seperti Ibnu Kathir, Ibnu Hatim, dan Ibnu Majah, mereka sama-sama
sebulat suara berkata bahawa turunnya ayat 23 dan 24 dalam surah al-Kahfi
adalah kerana Allah swt menegur Nabi Muhammad SAW kerana tidak mengucapkan InsyaAllah ketika berjanji. Dan dengan sebab
itulah wahyu yang diturunkan menjadi lambat kerana kegagalan Rasulullah SAW
mengucapkan InsyaAllah.
Turunnya
ayat ini sebenarnya memberi pengajaran besar bukan sahaja buat Rasulullah SAW
tetapi juga kepada umat Islam sehingga ke hari ini. Oleh itu, Rasulullah ASW
menyarankan umatnya untuk mengucap
InsyaAllah ketika berjanji dan sentiasa berdoa
mengharap petunjuk daripada Allah SWT
bagi mengharapkan keberkatan daripada-Nya. Kita sebagai umat baginda, mestilah
mempraktikkan apa yang telah disuruh oleh Allah SWT ke atas RasulNya.
Terdapat suatu kisah di dalam Al-Quran
di dalam surah Al-Qalam ayat 17 yang menerangkan kepentingan kalimah InsyaAllah.
Di dalam ayat tersebut Allah SWT telah menceritakan berkenaan pemilik-pemilik
kebun yang telah dimusnahkan kebun mereka oleh Allah SWT. Mereka telah
bersumpah untuk memetik buah-buahan di kebun-kebun mereka keesokkan harinya
tanpa mengucapkan InsyaAllah. Tatkala mereka tidur kebun-kebun mereka telah
dimusnahkan buah-buahannya oleh Allah SWT, kerana mereka tidak mahu
mengeluarkan sedikit hasil kebun mereka untuk orang miskin. Setelah mereka melihat
keesokan harinya kebun-kebun mereka, mereka telah bertaubat dan mengatakan
bahawa mereka adalah orang yang tidak dapat menikmati hasil kebun-kebun mereka.
Terdapat juga kisah daripada hadith
riwayat Imam al-Bukhari bahawa Nabi Allah Sulaiman a.s. telah bersumpah untuk
meniduri isteri-isterinya seramai enam puluh orang secara bergilir-gilir dalam
satu malam, agar mendapat anak-anak yang dapat berjuang di jalan Allah SWT.
Tetapi baginda tidak mengatakan InsyaAllah walaupun telah
diperingatkan oleh malaikat. Akhirnya, isteri-isteri baginda tidak melahirkan
anak kecuali seorang sahaja yang melahirkan anak yang cacat. Nabi Muhammad SAW
mengatakan jika Nabi Sulaiman a.s. mengatakan InsyaAllah pasti baginda
akan mendapatkan anak-anak yang akan berjuang ke jalan Allah SWT.
Oleh itu, sebagai orang Islam, kalimah InsyaAllah
hendaklah sentiasa bermain dibibir kita apabila ingin melakukan sesuatu atau berjanji
moga-moga apa yang diingini akan dimakbulkan oleh Allah SWT.
Sebaliknya kita janganlah
sewenang-wenangnya menggunakan kalimah InsyaAllah apabila berjanji dengan
Allah SWT atau sesama manusia kerana sesungguhnya memenuhi perjanjian adalah
satu perintah oleh Allah SWT yang wajib dilaksanakan ketika mana kita mampu
melaksanakannya. Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai
orang-orang yang beriman! Sempurnakan janji-janjimu….(Al-Maidah, ayat
1). “ ….. dan
penuhilah janji, sesungguhnya janji itu pasti dituntut pertanggungjawabannya“ ( Al-Isra, ayat 34 ). “Dan
tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu
membatalkan sumpah-sumpah itu sesudah meneguhkannya …..“ (An-Nahli, ayat 91).
Manakala hadis Nabi Muhammad SAW telah
dengan jelas meletakkan manusia-manusia yang mempunyai sifat tidak suka
menyempurnakan janji apabila berjanji sebagai antara sifat-sifat orang munafik.
Sabda baginda yang bermaksud: “Di
antara tanda-tanda orang munafik itu ada tiga, iaitu jika bercakap ia
berbohong. Apabila berjanji ia mengingkari janji itu, dan sekiranya diberikan
amanah ia mengkhianatinya.” (Hadis riwayat Muslim).
Oleh itu, penggunaan kalimah InsyaAllah
ini bukan digunakan hanya sebagai helah untuk hadir semasa menerima sesuatu undangan,
sedangkan di dalam hati kita sebaliknya. Tidak selayaknya, kalimah yang telah
diperintah di dalam Al Quran oleh Allah SWT untuk melakukan sesuatu perkara
yang baik digunakan sebagai helah untuk tidak memenuhi sesuatu janji yang telah
dibuat. Perbuatan ini adalah suatu dosa.
Jika kita sememangnya tidak mahu memenuhi
sesuatu undangan, hendaklah berterus terang tanpa perlu menggunakan kalimah InsyaAllah.
Dengan itu, kita telah berjaya mengelakkan dua tanda-tanda orang munafik iaitu
berbohong dan memungkiri janji. Berbohong kerana mengatakan akan hadir dengan
menyebut InsyaAllah dan memungkiri janji dengan perbuatannya yang tidak
hadir untuk memenuhi undangan tersebut.
No comments:
Post a Comment