Malam pertama di Surabaya agak
meletihkan kerana jam 1.00 pagi baru daftar masuk hotel. Pagi itu selepas solat
subuh jam 4.00 pagi waktu tempatan, aku tidur semula sementara menunggu waktu
sarapan jam 7.00 pagi.
Ini Hotel Grand Sumatera, tempat kami
menginap selama dua malam di Surabaya.
Jam 8.00 pagi, kami sudah bersedia
untuk memulakan XPDC hari kedua, namun kelibat Pak Robby belum kelihatan. Lebih
setengah jam kemudian baru Pak Robby muncul, katanya keletihan, kelmarin jam
4.00 pagi baru sampai di rumah.
1)Komplek Makam Tembakan
XPDC hari kedua bermula dengan
menziarahi Komplek Makam Tembakan yang merupakan kawasan makam kuno yang
terletak di Jalan Tembaan, Surabaya. Di komplek makam ini terdapat makam Kiyai
Sedo Masjid yang merupakan seorang pejuang Islam. Lokasi Makam Tembakan ini
merupakan lokasi pertempuran diantara pejuang Islam melawan penjajah Belanda
untuk mempertahankan sebuah masjid.
Pada tahun 1772, masyarakat Islam
Surabaya telah bergotong-royong membina sebuah masjid di Surapringgo (tapak
tugu pahlawan sekarang). Apabila Belanda menjajah Indonesia, mereka mahu
merobohkan masjid tersebut untuk membina pejabat pemerintah daerah Jawa Timur
dan bangunan mahkamah. Hasrat Belanda untuk merobohkan masjid telah ditentang
oleh para ulama dan masyarakat Islam Surabaya termasuk seorang Kiyai bernama
Badrun (Nama sebenarnya ialah Sayyid Badruddin). Pertempuran berlaku dengan
hebatnya sehingga Kiyai Badrun tertembak dan meninggal dunia.
Untuk mengenang perjuangan Kiyai
Badrun, jasad beliau telah di kebumikan disebelah masjid dan masyarakat
setempat menggelarnya Kiyai Sedo Masjid yang berarti meninggal dunia kerana
mempertahankan masjid. Mengikut silsilah keluarga yang terpampan disisi makam,
Sayyid Badruddin merupakan keturunan ke 29 daripada Nabi Muhammad SAW.
Untuk meredakan penentangan dan mengambil
hati masyarakat Islam, pihak pemerintah Belanda telah membina sebuah masjid
dikenali sebagai Masjid Jamik Kemayoran sebagai ganti kepada masjid yang
dirobohkan.
Ini
dia Masjid Jamik Kemayoran yang telah mengalami beberapa kali ubahsuai.
2)Komplek
Tugu Pahlawan
Dari Komplek Makam Tembakan, kami
hanya perlu menyeberang jalan untuk ke Komplek Tugu Pahlawan. Terletak
dikawasan seluas 1.3 hektar, di Jalan Pahlawan, Komplek Tugu Pahlawan dibina
sebagai memperingati jasa para pejuang Surabaya yang telah bertempur dengan
pasukan bersekutu pada 10hb. November 1945.
Gambar atas … pintu gerbang ke Komplek Tugu Pahlawan (kiri) dan Menara
Tugu Pahlawan (kanan).
Di dalam komplek ini terdapat Menara
Tugu Pahlawan setinggi 41.15 meter yang mempunyai bentuk paku terbalik, Muzium
10 November dan juga patung presiden pertama Indonesia dan timbalannya iaitu
Sukarnoe dan Hatta.
Gambar atas … patung presiden
pertama Indonesia (Ir. Sukarnoe) dan timbalannya (Hatta).
Kompleks Tugu Pahlawan ini telah
dirasmikan oleh Presiden Ir. Soekarno pada 10 November 1952.
3)Makam Sunan Ampel
XPDC hari kedua di teruskan dan Pak Robby membawa kami untuk
menziarahi Makam Sunan Ampel. Kami melalui satu pintu gerbang besar “Kawasan
Wisata Religi Sunan Ampel” sebelum sampai ke lorong masuk untuk ke Makam Sunan
Ampel.
Pagi itu kami bernasib baik kerana ada tempat parkir berhampiran lorong masuk. Kami berjalan melalui lorong yang padat dengan orang berjualan dikanan-kiri lorong sehingga sampai ke masjid.
Kami
berjalan terus sehingga sampai ketempat pendaftaran pengunjung. Setiap ketua
rombongan mesti mendaftarkan nama dan memasukkan wang sagu hati kedalam kotak
yang disediakan.
Menurut satu riwayat, Sunan Ampel
atau nama sebenarnya Sayyid Ali Rahmatullah dilahirkan di Champa (kini Kemboja).
Ayahnya ialah Sayyid Ibrahim al-Ghozi (kemudian mendapat gelaran Asmarakandi kerana
berasal dari Samarqand) dan dalam usaha dakwahnya ke Asia telah berkahwin
dengan putri Raja Champa iaitu Dewi Candrawulan yang merupakan saudara kandung
permaisuri Raja Majapahit ketika itu iaitu Dewi Andorowati. Hasil
perkahwinan tersebut, Sayyid Ibrahim al-Ghozi telah dianugerahi dua orang anak
iaitu Sayyid Ahmad Ali Murtadho (Raden Santri) dan Sayyid Ali Rahmatullah
(Sunan Ampel).
Selepas 13
tahun berdakwah di Champa, pada tahun 1392 Sayyid Ibrahim al-Ghozi telah
membawa keluarganya berhijrah ke Pulau Jawa. Mereka mendarat di Tuban, tempat
mereka berdakwah beberapa lama, sampai akhirnya Sayyid Ibrahim al-Ghozi yang
kemudian dikenal sebagai Syeikh Ibrahim Asmarakandi jatuh sakit dan meninggal
dunia. Jasadnya dimakamkan di Desa Gesikharjo, Palang, Tuban, Jawa Timur.
Selepas
kematian bapanya, Sayyid Ali Rahmatullah bersama beberapa saudaranya telah
pergi ke Trowulan iaitu ibukota Majapahit untuk berdakwah sambil menemui ibu
saudaranya iaitu Dewi Andorowati yang juga permaisuri Raja Majapahit. Sayyid
Ali Rahmatullah kemudiannya berkahwin dengan putri Raja Majapahit iaitu Dewi
Condrowati dan menjadi pembesar Majapahit serta mendapat gelaran Raden Rahmat.
Raden Rahmat telah memperkenalkan
falsafah Moh Limo dalam menjalankan dakwahnya. Falsafah Moh Limo (tolak 5
perkara ) iaitu Moh Main (tidak mahu berjudi), Moh Ngombe (tidak mahu minum
arak), Moh Maling (tidak mahu mencuri), Moh Madat (tidak mahu merokok/hisap
candu) dan Moh Wedon (tidak mahu main perempuan). Falsafah Moh Limo
diperkenalkan kerana ketika itu masyarakat dan pmbesar negeri suka bermain
perempuan, minum arak dan berjudi.
Gambar atas … (kiri) aku sudah
berada di hadapan pintu masuk ke kawasan makam Sunan Ampel. (kanan) Makam Sunan
Ampel yang aku curi-curi rakam gambarnya.
Kami
bersama-sama membaca doa saperti dibawah diikuti dengan tahlil arwah untuk
semua arwah yang terdapat di persekitaran makam khususnya Sunan Ampel.
Kemudian
kami beralih ke makam Mbah Bolong dan para Jemaah haji Indonesia yang terkorban
dalam peristiwa 4 Disember 1974 di Colombo.
Salah seorang murid Sunan Ampel ialah
Mbah Sonhaji. Semasa pembinaan Masjid Agung Sunan Ampel, Mbah Sonhaji diamanahkan
untuk menentukan arah kiblat namun ada yang mempertikaikannya. Mbah Sonhaji
lalu membuat lubang didinding yang menghadap ke kiblat dan meminta mereka
melihat melalui lubang tersebut. Diriwayatkan bahawa mereka telah memperakukan
kebolehan Mbah Sonhaji apabila mereka melihat kaabah melalui lubang tersebut.
Mbah Sonhaji juga mendapat pujian dari gurunya iaitu Sunan Ampel. Mbah Sonhaji
kemudiannya dikenali sebagai Mbah Bolong (bolong bererti lubang).
Disebelah kiri makam Mbah Bolong
adalah permakaman para Jemaah haji yang terkorban dalam penerbanan haji dari
Surabaya Ke Mekah. Pada 4hb Disember 1974, seramai 182 jemaah haji Indonesia
menaiki pesawat Martin Air DC 8 berlepas dari Surabaya untuk ke Mekah dan
dijadualkan akan singgah di Colombo untuk mengisi minyak. Semasa hendak
mendarat di Colombo dalam keadaan cuaca hujan ribut menyebabkan pesawat
tersebut gagal dikawal dan melanggar sebuah bukit. Pesawat terbakar dan meletup
menyebabkan kematian kepada semua penumpang dan anak kapal.
Masjid Agung Sunan Ampel yang telah
mengalami beberapa kali pembesaran dan ubahsuai.
4)Makan Nasi Bebek
Setelah
melakukan solat sunat di Masjid Agung Sunan Ampel, kami meninggalkan kawasan
makam Sunan Ampel dan terus di bawa ke Madura untuk makan tengah hari.
Perjalanan ke Madura melalui jambatan baru Suramadu yang menghubungkan Jawa
Timur dengan Pulau Madura.
Jambatan bertol Suramadu yang
mempunyai tiga lorong setiap laluan memudahkan perjalanan ke Madura.
Semasa
kami sampai di Rumah Makan Nasi Bebek Sinjay yang terletak di Bangkalan, orang
sudah mulai ramai dan terpaksa beratur untuk menempah makanan. Kami makan nasi
putih berlauk bebek (itek) goring dan minum air kelapa. Walaupun tidak berkuah,
tetapi habis juga satu pinggang dan ada yang minta tambah.
5)Makam Mbah Kholil
Kenyang
makan tengah hari, masing-masing mulai mengantuk tetapi belum sempat terlena,
kami dimaklumkan telah sampai ke masjid dimana terletaknya makam KH Mbah
Kholil.
Kiyai Haji Kholil Bangkalan Madura atau nama sebenarnya Muhammad Kholil bin
Abdul Latif dilahirkan pada 27 Januari 1820 M di Kampung Senenan, Desa
Kemayoran, Kecamatan Bangkalan, Kabupaten Bangkalan, ujung Barat Pulau Madura,
Jawa Timur. Beliau merupakan ulama’
keturunan ketujuh dari Sunan Gunung Jati, Cirebon.
Mula mempelajari ilmu keagamaan di
Pondok Pesantren Langitan, Tuban, Pesantren Cagaan, Bangil, Psuruan, Pesantren
Keboncandi dan beberapa pesantren termasuk di Banyuwangi sebelum pergi ke Mekah
pada tahun 1859 untuk mendalamai ilmu agama. Setelah beberapa tahun menimba ilmu
daripada beberapa ulama besar Mekah, beliau kembali dan mendirikan pondok
pesantren di Desa Cengkebuan berhampiran kampong kelahirannya.
Mbah Kholil terkenal sebagai ahli Fiqh
dan pakar ilmu nahu serta sharaf juga terkenal sebagai seorang yang mempunyai
karomah. Antara anak muridnya yang terkenal ialah KH Hasyim Asy’ari iaitu
pengasas Pondok Pesantren Tebuireng, Jombang yang juga pengasas Nahdlatul
Ulama.
Ini Masjid Makbarok Martajasah
Bangkalan dimana makam Mbah Kholil disemadikan disebelah kanan mimbar bahagian
kiblat masjid.
Makam Mbah Kholil sentiasa
dikunjungai rami orang setiap hari. Semasa kami sampai, beberapa buah bas telah
sedia ada dan ramai rombongan sedang bertahlil dan membaca doa.
Setelah
kami selesai solat qasar dan jamak zohor asar, kami pula mengambil tempat untuk
menghadiahkan tahlil dan doa kepada almarhum KH Mbah Kholil.
6)Permata Tanggulangin.
Dari
Madura, kami berpatah balik ke Sidoarja untuk singgah di kedai barangan kulit
Permata Tanggulangin yang memang terkenal di Surabaya.
Kami
melalui sebuah pintu gerbang Permata Sidoarjo sebelum sampai ke kedai Permata
Tanggulangin.
Memang
rambang mata masuk ke kedai Permata Tanggulangin, semuanya barangan dari kulit
dijual pada harga potongan 50%. Salah seorang rakan Jemaah pun berbelanja besar
di Permata Tanggulangin. Aku sekadar membeli dua dompet kulit untuk lelaki dan
tiga dompet kulit untuk perempuan.
7) Makam Sunan Gresik
Semasa
kami meninggalkan Permata Tanggulingan, hari sudah semakin petang dan kami
terus di bawa menuju ke Gresik untuk menziarahi Makam Sunan Gresik.
Dalam
satu riwayat dinyatakan bahawa Sunan Gresik atau Maulana Malik Ibrahim adalah
cicit kepada Imam Ahmad Shah yang berasal dari Kharsan, Iran yang telah
berdakwah ke Gujarat, India. Anak Imam
Ahmad Shah iaitu Jamaluddin Akbar al-Husaini telah berhijrah ke Champa bersama
anaknya iaitu Barebat Zaenul Alam. Di Champa, Barebat Zaenul Alam telah
berkahwin dengan wanita Champa yang kemudian melahirkan Maulana Malik Ibrahim.
Setelah
dewasa dan menguasai ilmu agama Islam yang mendalam, Maulana Malik Ibrahim
telah diutus oleh ayahnya untuk berdakwah ke negeri selatan. Pada tahun 1392M
(riwayat lain mencatitkan tahun 1380M), rombongan Maulana Malik Ibrahim telah
sampai ke Gresik untuk menyebarkan Islam dimana pada ketika itu tanah Jawa
masih lagi dalam penguasaan kerajaan Majapahit yang beragama hindu.
Malik
Ibrahim mendekati masyarakat dengan penuh hikmah sehingga masyarakat tertarik
masuk ke agama Islam dengan sifat keramahannya dan budi bahasa yang tinggi.
Disamping berdakwah, beliau juga berniaga dan banyak membantu masyarakat yang
miskin dengan mengajarnya cara bercucuk tanam sehingga dikenali dikalangan
masyarakat berbagai peringkat di daerah Gresik.
Dalam
usaha dakwahnya kepada Raja Majapahit, beliau telah dianugerahi sebidang tanah
ditepi kota Gresik walaupun Raja Majapahit tidak memeluk Islam. Ditanah
tersebut, Malik Ibrahim telah mendirikan pondok pesantren untuk mengajarkan
ilmu kepada masyarakat yang akhirnya kawasan tersebut dikenali sebagai desa
Gapura. Maulana Malik Ibrahim meninggal dunia pada tahun 1419M dan makamnya
sentiasa dikunjungi oleh mereka yang menghargai uasahanya menyebarkan agama
Islam beratus tahun yang lalu.
Ketika
kami sampai di kawasan makam, hari sudah gelap namun kawasan tersebut dipenuhi
oleh orang ramai yang datang menziarahi pusara Maulana Malik Ibrahim.
Makam Sunan Maulana Malik Ibrahim
dikelilingi pagar besi tahan karat dan dijaga rapi.
Disebelah kiri makam telah didirikan
sebuah bangunan untuk kegunaan para pengunjung
yang baru dirasmikan pada 19 Oktober 2014.
8)Makam Sunan Giri
Sunan Giri di lahirkan pada tahun
1442M di Blambangan yang diperintah oleh raja beragama hindu dari keturunan
raja Majapahit. Ayahnya adalah Maulana Ishak yang ke Gresik dari Samarqand
untuk menyebarkan agama Islam. Maulana Ishak juga mempunyai kebolehan dalam
bidang perubatan.
Diriwayatkan bahawa putri Raja
Blambangan telah jatuh sakit dan tidak sembuh-sembuh sehingga raja telah
mengumumkan sesiapa sahaja yang boleh menyembuhkan penyakit putrinya akan
dikahwinkan dengannya. Namun tiada seorang pun yang berjaya menyembuhkan
penyakit tuan putri. Seorang pembesar negeri telah menyarankan agar Raja
Blambangan meminta pertolongan dengan seorang
sakti yang sedang bertapa diatas gunung berhampiran Gresik iaitu Maulana Ishak.
Setelah diundang, Maulana Ishak telah pergi berjumpa Raja Blambangan untuk
mengubati putrinya dan dengan izin Allah swt penyakit tuan putri telah sembuh.
Raja Blambangan kemudian telah mengkahwinkan putrinya yang bernama Dewi
Sekardadu dengan Maulana Ishak.
Setelah berkahwin, Maulana Ishak tinggal
bersama isterinya disebuah rumah berhampiran istana dan membina sebuah
pesantren untuk mengubati penyakit dan mengembangkan Islam kepada penduduk
sekitar. Semakin hari semakin ramai yang telah memeluk Islam yang menyebabkan
kerisauan kepada raja Balambangan dan mengarahkan tenteranya untuk menyerang
Maulana Ishak.
Maulana Ishak tidak melawan dan
memaklumkan kepada tentera raja Blambangan bahawa beliau sedia meninggalkan
Balambangan asal saja orang yang telah masuk Islam tidak di apa-apakan. Maulana
Ishak meninggalkan isterinya yang sedang hamil di Balambangan dan memberitahu
kepada masyarakat yang telah beragama Islam bahawa isterinya akan melahirkan
seseorang yang akan mengajar mereka tentang Islam. Maulana Ishak kembali ke
Gresik dan kemudian berkelana sehingga ke Samudera Pasai.
Perkara tersebut telah diberitahu
kepada raja Balambangan yang kemudian mengarahkan agar bayi yang lahir
dimasukkan kedalam peti dan dihayutkan kelaut. Peti yang dihanyutkan ke laut telah
dijumpai oleh kapal dagang dari Gresik yang dimiliki oleh Nyai Ageng Pinateh,
seorang janda kaya yang tidak ada anak. Bayi tersebut dipelihara oleh janda
kaya tersebut dan diberi nama Joko Samudra.
Semasa berusia 11 tahun, Joko Samudra dihantar untuk berguru dengan Sunan
Ampel. Sunan Ampel mendapati Joko
Samudra seorang murid yang luar biasa. Ibu angkat Joko Samudra, Nyai Ageng
Pinateh memberitahu Sunan Ampel bahawa anaknya itu ditemuai di tengah laut
didalam sebuah peti. Sunan Ampel menyarankan kepada ibu angkatnya supaya nama
Joko Samudra ditukar kepada Raden Paku.
Ketika berusia 16 tahun, Raden Paku
disaran untuk merantau ke Pasai bersama Raden Patah (anak Sunan Ampel) untuk
berguru dengan Syeikh Maulana Ishak iaitu bapa Raden Paku sendiri. Setelah
berguru dan memperolehi ilmu sehingga ke peringkat tinggi, Raden Paku dan Raden
Patah kembali ke Ampel. Kemudiannya Raden Paku membuka sebuah pesantren di atas
kawasan tinggi di Gresik. Pesantren tersebut kemudian di kenali sebagai
Pesantren Giri yang bermakna kawasan tinggi dalam bahasa sansktrit. Pesantren
Giri akhirnya menjadi pusat pemerintahan yang disebut Giri Kedaton dibawah
pimpinan Sunan Giri atau Raden Paku.
Makam Sunan Giri terletak diatas
kawasan yang agak tinggi dan kami terpaksa menaiki anak-anak tangga untuk sampai
ke atas.
Di atas tangga terdapat satu pintu
gerbang sebelum memasuki ke kawasan permakaman.
Makam
Sunan Giri dipagar dengan dinding kayu berukir dengan pintu kecil dan rendah
supaya setiap pengunjung yang masuk akan menundukkan kepala sebagai tanda
hormat kepada Sunan Giri. Dilarang mengambil gambar didalam dinding kayu
berukir tersebut.
Disebelah
kanan kawasan permakaman, terdapat sebuah masjid yang dikenali sebagai Masjid
Besar Ainul Yaqin Sunan Giri.
Kami
mendirikan solat jamak maghrib dan isyak di dalam masjid tersebut sebelum
menuruni anak-anak tangga untuk ke destinasi seterusnya.
Kami
sepatutnya singgah di Masjid Agung Gresik, tetapi kerana waktu sudah agak
lewat, aku hanya berhenti ditepi jalan untuk merakam gambar masjid Agung
Gresik.
Gambar atas … (kiri) masjid pada
waktu malam, (kanan) masjid pada waktu siang.
Kami
kemudian dibawa untuk menikmati makanan khas Gresik iaitu Nasi Krawu di kedai
makan Bu Timah.
Ini
dia Nasi Krawu iaitu nasi putih berlauk daging hiris goring, paru goring, serunding
kelapa dan paes ikan sebagai menu makan malam kami … sungguh menyelerakan.
No comments:
Post a Comment